In 2015 ging de werkgroep Ledenactiviteiten van de Midden-Delfland Vereniging van start. Na vijf jaar en 25 (!) excursies, fiets-, vaar- en wandeltochten, workshops etc etc is het tijd om terug te blikken.

Het bestuur gaf destijds de ‘opdracht’ mee om activiteiten te bedenken naast de maandelijkse themawandelingen waarbij ontmoeting tussen leden centraal staat en de samenwerking wordt opgezocht met andere organisaties in het gebied.

Ceciel Sillevis: ‘Bij de start bestond de werkgroep uit Annemiek van Adrichem, Christine Hillenius, John van Marrewijk en ik. John en Christine zijn vertrokken en opgevolgd door Marjanne Zuijderwijk, Sandra Veenendaal en Wim van der Eijk, tevens bestuurslid.’

Voor ieder wat wils
‘Steeds streefden we naar afwisseling en verscheidenheid: actief, sportief, educatief en/of recreatief, en gespreid over het hele Midden-Delflandgebied, met ook aandacht voor (groot)ouders en (klein)kinderen. Een enkele keer ging een activiteit niet door als er niet genoeg aanmeldingen waren. Maar soms was er een tweede sessie vanwege de toeloop, of kwam er een wachtlijst. De workshops fruitbomen snoeien en schilderen waren zo populair dat we ze herhaalden in de jaren erna.’

Werkwijze
De werkgroep trok de eerste twee jaar van leer. ‘Dat was behoorlijk intensief. In 2017 brachten we het aantal van 6-7 activiteiten terug tot vier om dit jaar toch weer op zes uit te komen.’ De planning (vanwege  de deadlines voor nieuwsbrief en Midden-Delfkrant) en de afstemming met andere activiteiten en organisaties was soms ingewikkeld en tijdrovend.

Met ‘kantoor’ (Inge van den Heuvel en Veronique van ‘t Westeinde, nu Lisa van Uffelen) was steeds nauw contact en voor goede communicatie met het bestuur was dat Wil van Dalen (nu Wim). Met de penningmeester, eerst Kees Tromp daarna Ron van Wijk, is overleg over kosten en met werkgroep Web/Heleen Paalvast over aankondigingen en verslagen voor de website. ‘Deze verslagen komen steeds vaker van deelnemers, een blijk van waardering waardoor wij ons gesteund voelen in onze keuzes en werkwijze.’

Samenwerking
De samenwerking met andere clubs is goed gelukt! Denk aan KNNV afd. Delfland (tegenwoordig Delfland Natuurlijk), Vlaardingse Fluisterboot Andante, Stichting Kunst en Cultuur in Den Hoorn, Federatie Broekpolder, Vogelwerkgroep Midden-Delfland, ANV Vockestaert, Hoogheemraadschap van Delfland, Historische Vereniging Maassluis, Wijnboerderij Vlaardingen, Voedselbos Vlaardingen, Hoeve Avondrust en Natuurmonumenten.

‘We werkten graag samen met Piet van der Eijk (fruitbomen snoeien), Tineke van Gils (workshop keramiek), John Kleijweg (lig-in), Lex Thoen (wandelen met de schaapsherder), Kees Tetteroo (workshops schilderen), Albert Beintema (gruttolezing), dichter van het Westland Dirk den Hoed (bomenfietstocht), Huub Mizee (lezing wolken kijken) en Lydia van der Kieft (kookworkshops).’ Wie wil teruglezen over de voorbije (leden)activiteiten, klik dan hier.

Op naar de toekomst
Voor 2020 en daarna liggen genoeg plannen op de plank. Iedereen blijft van harte welkom om zo andere leden te ontmoeten (niet-leden kunnen tegen betaling deelnemen, of lid worden). ‘De werkgroep staat open voor ideeën en tips voor nog meer interessante activiteiten!’

Foto: Ceciel Sillevis; meer foto’s (komen te) staan op MDV-Facebook