MER BBTHet tracébesluit voor de Blankenburgtunnel is op 28 maart ondertekend door minister Schultz van Haegen, ondanks massaal protest van omwonenden en de Midden-Delfland Vereniging samen met andere organisaties. Het besluit ligt voorlopig ter inzage; iedereen die een zienswijze heeft ingediend, kan ertegen in beroep gaan.

Informatiebijeenkomst op maandag 11 april in Vlaardingen
Afgelopen najaar hebben bijna 2.000 burgers via een officiële zienswijze bezwaar gemaakt tegen het ontwerp-tracébesluit voor deze snelwegverbinding, en de minister opgeroepen de plannen te herzien. Zij vrezen aantasting van natuur, landschap en recreatie in Midden-Delfland, de groene long van bijna 2 miljoen Randstedelingen, terwijl nut en noodzaak van de tunnel omstreden is. Deze tegenstanders kunnen nu tot en met uiterlijk 18 mei in beroep gaan bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tegen het besluit van de minister.
Dezelfde kritiekpunten heeft de Midden-Delfland Vereniging in een eigen zienswijze opgenomen die met andere organisaties zoals Natuurmonumenten en de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland bij het ministerie is ingediend.

Maandag 11 april in Vlaardingen (Deltahotel, Maasboulevard 15) en dinsdag 12 april in Rozenburg (Stadswinkel, Jan van Goyenstraat 1), telkens tussen 16 en 20 uur, zijn er informatiebijeenkomsten van Rijkswaterstaat over hoe en waar de snelwegverbinding komt te liggen.
Het tracébesluit is met bijbehorende documenten ook in te zien op diverse locaties, waaronder de gemeentehuizen van Midden-Delfland en Maassluis, het stadskantoor van Vlaardingen en via de website: http://www.platformparticipatie.nl/projecten/alle-projecten/projectenlijst/blankenburgverbinding/Tracebesluit/documenten/ .

Betere inpassing is mogelijk
Als de weg er toch moet komen, dan moet deze volgens bewoners en de Midden-Delfland Vereniging veel beter worden ingepast. Onderzoek door Rijkswaterstaat heeft uitgewezen dat dat ook kan: een volledige ondertunneling van de weg tot de aansluiting op de A20 is mogelijk. Dit voortschrijdende inzicht heeft de minister echter niet benut om de plannen aan te passen, waardoor de zesbaansweg voor een groot deel dwars door het open landschap en door natuurgebied de Rietputten blijft lopen. Volgens de indieners van de zienswijzen is dit onacceptabel.