Onder het motto Plekken van Plezier vindt op 14 en 15 september de Open Monumentendag 2019 plaats. Ook Midden-Delfland  – Den Hoorn, ’t Woudt, Maasland en Schipluiden – biedt volop vertier.

De opening zaterdag om 11.00 uur is op het terrein van het vroegere kasteel Keenenburg in Schipluiden. Wethouder Wendy Renzen onthult de kasteelbelevingsroute. Deze route biedt een onder- en bovengronds kijkje in de grootsheid van kasteel Keenenburg in verleden, heden én toekomst! Op loopafstand zijn Museum Het Tramstation (Otto van Zevenderstraat) en de Dorpskerk aan de Dorpsstraat beide dagen open met resp. de tentoonstelling ‘Abtswoude, de grote veranderingen’ en de foto-expositie ‘Stillevens uit Midden-Delfland‘. Arnoud Rodenburg verzorgt zondag 15.00 uur in de kerk een orgelconcert.

In boerderij Abbestee (Tramkade 30) geeft Frits van Ooststroom zaterdag 15.00 uur een lezing over enkele historische boerderijen uit de Boerderijenfietsroute van de Midden-Delfland Vereniging.

Delflandrace
De tweejaarlijkse race van historische zeilende Westlanders start zaterdag om 11.00 uur en zondag om 12.00 uur en gaat op en neer naar de Vlietlanden over de Vlaardingse vaart vanuit Schipluiden, waar de schepen midden in het dorp het hele weekeinde liggen en zijn te bewonderen!

De Rederijkersmiddag met voordrachten van gedichten en de prijsuitreiking van de schrijfwedstrijd over monumenten op het kasteelterrein sluit het weekend af.

Den Hoorn en Maasland
In Den Hoorn is op het Koningin Julianaplein op zaterdag traditioneel Montmartre met een uitgebreide markt met kunst, muziek en veel meer. In Maasland kun je beide dagen in museum De Schilpen de Zalig, zoete zomertentoonstelling bezoeken. Even verderop in de Oude Kerk klinkt het mooie Batz-orgel. Zaterdag om 16.00 uur geven Arnoud Rodenburg en vaste organist Reinier Kroos een concert.

In de diverse kernen zijn natuurlijk nog andere monumenten, tentoonstellingen en muziekuitvoeringen te bezoeken. De Open Monumentendagflyer geeft een mooi overzicht. Kijk voor actuele informatie op Facebook.

Foto: Rina Visser