De Midden-Delfland Vereniging dient samen met Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH) en Natuur- en Vogelwacht Rotta een zienswijze in over de voorgenomen herziening van het Nederlandse luchtruim.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterwaterstaat (I&W) werkt aan vernieuwing van het overheidsbeleid voor de luchtvaart, door het opstellen van een nieuwe luchtvaartnota en door een herziening van het luchtruim. Voor Midden-Delfland zijn daarbij met name van belang de effecten van deze vernieuwing op het vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport, voormalig vliegveld Zestienhoven.

Veel te onduidelijke plannen
In de zienswijze hebben de drie organisaties aangegeven dat de plannen op veel fronten veel te onduidelijk zijn. Zo worden vraagtekens gezet bij het vergroten van de capaciteit van het luchtruim, een van de doelen. Een grotere capaciteit betekent immers meer ruimte voor meer vliegbewegingen en daardoor meer uitstoot van CO2, stikstof en ultrafijnstof, alsmede extra geluidsoverlast. Dit leidt in de huidige situatie al tot problemen op het gebied van leefomgeving, klimaat, natuur en gezondheid.

Daarnaast hebben de organisaties bedenkingen over de wijze waarop de minister de effecten in het op te stellen milieueffectrapport wil weergeven. Volgens hen gebeurt dat veel te vaag. Een milieueffectrapport moet inzicht bieden in de omvang van de milieueffecten om een weloverwogen keuze te kunnen maken wat acceptabel is.

De organisaties vragen de minister om al deze aspecten te betrekken in de onderzoeken, zoals het milieueffectrapport, die de basis vormen voor de uiteindelijke beslissing over de luchtruimherziening.

Zienswijze
Meer weten over zienswijze? Klik dan hier.

Foto: NMZH