Twintig jaar vooruit. Met een nieuwe toekomstvisie kijkt de Midden-Delfland Vereniging naar het landschap van het Midden-Delflandgebied in 2040. ‘De visie geeft precies aan waarvoor wij ons de komende jaren willen inzetten en zonodig voor willen strijden’, aldus voorzitter Koos Karssen in zijn voorwoord.

‘De visie moet ons helpen adequaat op te treden tegen bedreigingen. We realiseren ons wel dat we niet spreken over een museaal landschap maar een gebied waar mensen wonen, waar veehouders een bestaan hebben, waar de recreatie van belang is en vele omwonenden graag van komen genieten. Maar het is ook een belangrijk weidevogelgebied.’

Kompas om op te varen
De visie is de uitkomst van intensieve gesprekken met leden en deskundigen, ook van buitenaf, in groepjes en individueel, rondom de thema’s woningbouw en verstedelijking, landbouw, natuur, bereikbaarheid en recreatie. Allerlei ontwikkelingen, van woningbouwplannen, bodemdaling, energietransitie tot verkeersmobiliteit, vragen om een goed onderbouwde toekomstvisie. Een kompas voor de vereniging om de komende jaren op te varen.

De werkgroep Ruimte, met name de Delftenaren Henk Boogaard en Hans Groeneveld en Leo Pols uit Overschie,  had het voortouw. Zij organiseerden ook een discussiebijeenkomst en een online ledenenquête. Op de door corona uitgestelde jaarvergadering gingen de leden akkoord met de conceptvisie.

De visie ‘Beelden van een toekomstig Midden-Delfland‘ staat online op de homepagina onder Gebiedsvisie: www.middendelflandvereniging.nl. Klik op de cover voor de ‘aangeklede’ versie met foto’s, klik eronder voor een ‘kale’ printversie.

Niet nog meer wegen, geen windmolens en zonneparken
Doel en missie van de vereniging is behoud en toekomstvaste versterking van het landschap. Nieuwe of zwaardere infrastructuur is uit den boze: niet nog meer wegen. Geen windmolens en zonneparken: verdere aantasting van het landschap als gevolg van energietransitie is ontoelaatbaar.

‘De koe in de wei moet blijven. De vereniging wil met boeren blijven werken aan aandacht voor de natuur, uitgaande van de circulariteit van de veehouderij. Duurzame landbouw en biologische productie hebben onze grote instemming. De recreanten hebben we nodig, voor directe inkomsten maar ook voor hun goodwill om het gebied te stand te kunnen houden’, aldus de voorzitter.

Presentatie
Meer weten? De vereniging verzorgt graag een presentatie over de gebiedsvisie. Mail/bel Martin Visser: secretaris@middendelflandvereniging.nl, 06- 53 20 62 24, of neem contact op met het verenigingssecretariaat: secretariaat@middendelflandvereniging.nl, 06-42105407 (ma en woe overdag).

Foto: Martin Visser

In het nieuws:

Artikel ‘Midden-Delfland windmolenvrij’ in twee edities AD: editie Delft op za 5 december en in editie Westland op vrij 4 december)
(Koos Karssen di 8 december bij Omroep/Stadsradio Delft in Radio Centraal, te beluisteren vanaf 11uur34min30sec)
(Hans Groeneveld woe 2 december bij WOS Radio te beluisteren vanaf 17 uur: 18m40s-22m45s)
https://omroepvlaardingen.nl/gemist/ (Hans Groeneveld do 3 december te beluisteren vanaf 17u18m10s-24m00s)