De Zuidbuurt is in wintertooi. Koos Karssen wilde ernaartoe om het jaar af te sluiten maar wel met dubbele gevoelens.

Met de aanleg van de Blankenburgtunnel is het mooie poldergebied op de schop gegaan. ‘Niet het Midden-Delfland zoals wij dat als Midden-Delfland Vereniging willen zien’, stelt de voorzitter aan het begin van het eindejaarsfilmpje (klik hier).

Het glas voor de vereniging is dit tweede coronajaar halfvol. Het nieuwe fietsboekje Kethel, Kandelaar en andere kernen, was meteen een daverend succes. De boekjes vlogen de deur uit.

De Midden-Delfland Dag op zaterdag 19 juni was een feest. Tegelijkertijd verscheen een prachtige dubbeldikke Midden-Delfkrant vol odes aan het landschap en de natuur.

In oktober gingen het Boerenoogstfeest en de stadsbijeenkomst in Oostland door, beide waren drukbezocht. Andere (leden)activiteiten en themawandelingen zaten in een mum van tijd vol.

Koos Karssen merkt echter op dat waakzaamheid geboden blijft. De strijd om het behoud van de laatste elzenbomen in het centrum van Schipluiden liet dat zien. Maar ook de komst van de demoboerderij van Lely aan de rand van het dorp die daar niet past.

De vereniging denkt verder mee over initiatieven zodat dat er ruimte komt voor vernieuwende landbouw à la de Moestuinderij in Maasland die moest verdwijnen van de gemeente.

Foto en eindejaarsfilmpje: Albert Tieken