Zaterdag 22 april Vockestaertdag startte het recreatieseizoen in Midden-Delfland. Geen mooier moment om het nieuwste ‘produkt’ van de Midden-Delfland Vereniging ten doop te houden. Voorzitter Koos Karssen reikte de eerste exemplaren van de folder ‘15 dagtochten door Midden-Delfland’ uit aan de makers Jos van der Heide en Ceciel Sillevis.

Midden-Delfland doorkruisen
Jos van der Heide laat met deze routes zien dat het heel goed mogelijk is om in een relatief klein gebied echte dagtochten te maken. Langs de randen, er dwars doorheen, van noord naar zuid, van oost naar west. Kilometers maken, zeker, maar met veel oog en liefde voor het gebied dankzij de beschrijvingen van alle moois dat er onderweg te zien valt.

Om de daad bij het woord te voegen vertrokken om 11 uur zo’n 15 nieuwsgierige wandelaars vanaf de Willemsoordseweg met Jos als gids voor een wandeling door het gebied. Geen tocht van 20 of 30 kilometer, daar moet je meer tijd voor nemen, maar ook met een rondje van 8 kilometer zie je al genoeg van Midden-Delfland’s mooiste kanten.

Over paden dwars door de weilanden, het ecoduct over de A4, bruggetjes in de Holierhoekse Polder en over de Trekkade langs de Vlaardingervaart weer terug naar De Kapel. Grappig detail is dat voor deze wandeling  twee van de 40 Ommetjes, de kortere wandelingen van de vereniging, dienst deden zodat daar en passant ook nog reclame voor werd gemaakt.

Jos en ook Michel van Ruijven vertelden onderweg over allerlei interessante onderwerpen, zoals kreekruggen, ingeklinkt veen, de geschiedenis van de A4, de restauratie van boerderij de Zonnehoeve en over het natuurgebied de Vlietlanden.

Wandelroutes downloaden
Ook nieuwsgierig geworden, kijk dan snel op de verenigingssite en maak een keuze uit de vele aangeboden wandelroutes. Of het nu een lange is – uit de nieuwe serie ‘15 dagtochten’ –  of een korte uit de ’40 Ommetjes’, lopend ontdek je het Midden-Delflandgebied het beste!

De uitgebreide routebeschrijvingen zelf zijn te downloaden van de website, teneinde de info altijd actueel te kunnen houden.