‘De Midden-Delfland Vereniging is vrijdag 18 maart jarig en wordt 45 jaar. Bij een mens zeg je dan: ‘hij/zij staat in de kracht van het leven’.

Opgericht in 1977, een periode waarin de toekomst van het prachtige groene gebied tussen de steden onzeker was en de plannen voor wegenaanleg zoals de A4 en woningbouw het unieke gebied bedreigden. Bezorgde en betrokken inwoners sloegen de handen ineen en richtten de Midden-Delfland Vereniging op. Ze wilden een duidelijke en overtuigende stem laten horen als er door de overheden aanslagen op het gebied zouden dreigen.

Zo is de vereniging uitgegroeid tot nu zo’n 3100 leden. Tweederde van hen woont in de steden rondom en eenderde in de dorpen in het gebied.

Doelen
De vereniging had feitelijk meer doelen. Als eerste het open en groen houden van dit unieke stukje Nederland, waar de groene ruimte nog echt wordt ervaren, waar de koe nog in de wei loopt en waar de stedelingen en dorpelingen volop van kunnen genieten.

Het tweede doel was het behoud van de agrarische stand, de boeren hebben door de eeuwen heen het gebied bewaard en bewerkt, zonder boeren is het agrarische landschap verloren. Ten derde: het stimuleren van kleinschalige recreatie en ontspanning.

Met dat kompas zijn we op weg gegaan. De Midden-Delfkrant is daarbij uitgegroeid tot een kwaliteitsblad met volop informatie over het gebied en zijn bewoners, over de natuur en over de historie. Na de viering van het 40-jarig bestaan is onze koers verlegd. Kort gezegd, duurzaamheid slaat de klok. Eén voorbeeld: de promotie van biologisch geteeld voedsel uit het gebied onder stedelingen. We onderhouden stevige en gerespecteerde contacten met andere gebiedspartijen.

Leden
Bovenal koesteren we onze leden, een achterban die ervoor zorgt dat er goed naar ons wordt geluisterd. Dit jaar start de vereniging een actie om nieuwe generaties te betrekken bij onze strijd om groene kwaliteit. Daarnaast worden we actiever en kritischer over (overheids)plannen die een bedreiging opleveren voor het gebied.

Duidelijk een springlevende veertiger die zich weet aan te passen aan een veranderende maatschappij!’

Bijdrage van Koos Karssen, voorzitter

Foto: Marjanne Zuijderwijk