Bij prachtig zomerweer verzamelde de MDV-wandelgroep woensdag 25 augustus bij restaurant Vlietzicht aan de Vlaardingsekade. Dit keer staat er geen ommetje op het programma, maar het boerenpad in de Holierhoekse polder, een route van Staatsbosbeheer en Vockestaert.

‘Over het smalle paadje langs de Vlaardingervaart komen we als eerste langs een replica van een historische windas. Deze werd vroeger gebruikt om boten uit de lager gelegen polder over de dijk te trekken naar de hoger gelegen vaart. De feestelijke ‘opening’ was in mei’, vertelt Ceciel, een van de 10 wandelaars.

Polder
Vanaf hier gaat de route door de Holierhoekse polder. Van 1998 tot 2013 werd dit gebied aan de rand van de Vlaardingse wijk Holy omgevormd van een oorspronkelijke polder met weidegebied tot een extensief recreatiegebied.

De wandeling gaat over slingerende paden, langs net gemaaide graslandjes met mooie waterpartijen, en over houten bruggetjes. Aan de overkant van de Breeweg gaat de route verder, de rode pijlen volgend naar het volgende wandelknooppunt.

Door de Holierhoek loopt ook de pas aangelegde ecologische verbindingszone, die de Vlietlanden met de Ackerdijkse Plassen verbindt.

Schapen
Bij nadering van de (verdiepte) A4 zijn ook de werkzaamheden aan leidingen voor de Warmtelinq duidelijk zichtbaar. ‘Dan is het tijd voor een lunchstop. Wat een verrassing als ook net Lex Thoen langskomt met een klein groepje schapen. We kennen Lex, een van de herders van de schaapskudde van de Adrianushoeve, goed bij de Midden-Delfland Vereniging,  bijv. van zijn jarenlange column in de Midden-Delfkrant.’

Via de Woudweg wordt de A4 overgestoken en dan is het eindelijk tijd voor het boerenpad. Dat start bij de boerderij van de familie Rodenburg. De route wordt aangegeven met een geel bordje met laars, klomp en zwaluw. Via het erf gaat het door de wei, over een hek, langs een groepje heerlijk rustig herkauwende koeien tot aan de Oostveenseweg. Langs dit oude polderweggetje staan veel oude knotwilgen en -essen.

Via De Kapel en de Willemsoordseweg komt de groep na 8 km en krap drie uur wandelen (incl. pauze en stilstaan om te kijken en te genieten) weer terug op het beginpunt. Sommigen gaan door naar huis, anderen genieten nog even na met een drankje op de terrasboot.

Wandel mee
Interesse om ook (een keer) mee te wandelen, stuur dan een mail naar secretariaat@middendelflandvereniging.nl

Foto: Ceciel Sillevis

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd!