Met eigen ogen zien en van gebiedskenners de geschiedenis én de actuele situatie te horen krijgen, dat was wat de fietstocht op vrijdag 25 augustus door de Zuidbuurt voor de deelnemers hartstikke interessant maakte. Op verschillende plaatsen langs de 25 km lange route werd afgestapt en ontwikkelden zich geanimeerde gesprekken.

Geschiedenis Zuidbuurt
Voordat de groep op de fiets stapte vertelde de eigenaresse van de Karperhoeve, Co Hollaar, met trots over de geschiedenis van deze boerderij en hoe gelukkig zij hier woont.
Hans Groeneveld van de MDV-werkgroep Ruimte vertelde over de oude lintbebouwing  met boerderijen en lange, smalle kavels. De weidse polder liep tot aan de Rijskade. Heden ten dage is de Aalkeetpolder doorsneden door de A20. Deze polder is in het verleden ook vervuild geraakt met dioxine afkomstig van de afvalverbrandingsinstallatie AVR. En recent is direct naast de Karperhoeve de nieuwe fabrieksplant van Lely gebouwd.

Blankenburgtunnel
Daar waar de Blankenburgverbinding onder de Zuidbuurt doorgaat ging Leo Heijdra in op de lange geschiedenis die de Midden-Delfland Vereniging met deze verbinding heeft. En dat ze nog steeds verrassingen tegenkomt. Eerst het grote dienstgebouw op de kruising waarin machines voor de tunnel zijn ondergebracht en nu weer het plan om op de bouwplaats van de tunnel zonnepanelen te leggen, terwijl was toegezegd dat het weer weiland zou worden.

Maassluisedijk
Op de Maassluisedijk werd op drie plaatsen afgestapt.  Twee keer daar waar de Blankenburgverbinding de Maassluisedijk kruist, er was veel te zien en de fietsers waren onder de indruk. Bij Rioolwaterzuivering De Grote Lucht lichtte Hans Groeneveld de plannen van de RWZI toe. Wat gebeurt er met het oude terrein als de nieuwbouw naar de overkant van de dijk gaat? Een van de deelnemers vertelde dat het bos hier is voortgekomen uit een actie van bewoners tegen puinstort.

Broekpolder
Terwijl de deelnemers aan de fietstocht op de Tribune zaten, deed Sandra Veenendaal  het verhaal over de Broekpolder uit de doeken. Terplekke is overduidelijk te zien dat dit gebied hoger is dan de omringende polder, een gevolg van de ophoging met baggerslib. Destijds gedaan om er woningbouw te realiseren, wat vanwege de verontreiniging van het slib nooit is doorgegaan. Nu is het vooral natuur- en recreatiegebied, waar discussie over het saneren van verontreiniging nooit ver weg is.

Bodemdaling
Langs de Vlietlanden terugfietsend naar de Karperhoeve werd nog twee keer gestopt om door Henk van der Does te worden bijgepraat over de bodemdaling in de polders. Een van de deelnemers vertelde dat vooral dit al heel lang spelende verhaal over waterstanden en effecten van verlaging daarvan op veenbodems  diepe indruk had gemaakt.

Niet meer vergeten
Aan het motto ‘Opstappen en opsteken in de Zuidbuurt’ kan je na deze middag toevoegen: ‘en niet meer vergeten!’ Dat lijkt wel te gaan lukken. ‘Je komt dingen te weten die je normaal niet weet’, aldus een deelnemer aan de fietstocht. En als ‘quote van de dag’ is gekozen voor de uitspraak van Henk van der Does: ‘In een dode boom is meer leven dan in een levende’.

Deze fietstocht is georganiseerd door de MDV-werkgroep Ledenactiviteiten in samenwerking met Hans Groeneveld, Leo Heijdra en Henk van der Does van de werkgroep Ruimte.

Foto: Wim van der Eijk

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de vereniging steunen? Lid worden kan al vanaf € 5, klik dan hier.