De aanwijzing van het Midden-Delflandgebied als bijzonder provinciaal landschap komt stap voor stap dichterbij. De planning is dat het voorstel in januari 2017 door de provincie wordt aangenomen, zo vertelde burgemeester Arnoud Rodenburg van Midden-Delfland op de Dag van het Polderlandschap, kortweg De Polder!, op zaterdag 1 oktober.

De gemeente en de Midden-Delfland Vereniging pleiten al langer voor betere bescherming van Midden-Delfland. De vereniging organiseerde De Polder! om meer mensen te laten zien en beleven hoe mooi en waardevol en dus beschermenswaardig het gebied is.

Art Centre Delft en Hoeve Ackerdijk places to be

img_2445De eerste bezoekers meldden zich om half 6 bij Hoeve Ackerdijk. Zij liepen mee bij het melken, en kregen een boerenontbijt. Bij  Art Centre Delft begon de polderdag met de opening van de fototentoonstelling De Koe door wethouder Stephan Brandligt van Delft. Hij zwaaide daarvoor enthousiast met een koeienbel. De fototentoonstelling duurt tot en met 1 december.

Bij de twee locaties deden verspreid over de dag in totaal ongeveer 250 mensen mee aan diverse activiteiten en workshops, zoals landschap schilderen en landschapsfotografie, ooievaarsnest bouwen, en action weaving. Of ze luisterden naar verhalen over de polder. Kinderen konden hun hart ophalen op het boerenerf. De Maxima’s vrolijkten daar aan het einde van de dag iedereen op met hun muziek en het polderlied.

Over de toekomst van de polders van Midden-Delfland
Tweede Kamerleden Stientje van Veldhoven (D66) en Rik Grashoff (GroenLinks)de-polder-ha-ar-20161001 ‘bekenden’ zich tot fan van Midden-Delfland. Zij spraken net als de  burgemeester tijdens een goed bezocht minisymposium. Volgens de D66-politica genieten mensen van landschappelijke kwaliteit. ‘Een prachtig landschap is een rijk landschap, rijk aan natuur en cultuurhistorie en dat moet je beschermen.’

Grashoff is er niet gerust op (‘Een schop tegen m’n schenen’) dat de provincie invulling geeft aan de beschermde status van het gebied. Het vergt ‘keihard werken’ om dat te regelen. Grashoff is daarom blij met de initiatieven van de Midden-Delflandse gemeenschap.

Ook hoogheemraad van Delfland Hans Middendorp, stadsbouwmeester van Delft Wytze Patijn en boer en gastheer Arie van den Berg vertelden wat het polderlandschap van Midden-Delfland voor hen betekent. Volgens Patijn is Midden-Delfland een door mensen bewerkt landschap in een geindustrialiseerde omgeving. ‘Een monument moet veranderen om te blijven bestaan. Zo moet landschap in beweging blijven. Anders gaat het verloren.’

‘Omgangsvormen met een landschap van stand’
img_2664Landschapsarchitecte Yttje Feddes presenteerde daarna de gebiedsbeschrijving die is bedoeld als onderbouwing van de aanvraag van de beschermde status. Zij sprak deze zomer daarvoor tal van mensen en organisaties waaronder de Midden-Delfland Vereniging en Midden-Delfland is Mensenwerk. De burgemeester en wethouder Govert van Oord namen als opdrachtgevers de eerste exemplaren in ontvangst, met de titel: ‘Omgangsvormen met een landschap van stand’. Voorzitter Koos Karssen sloot namens de vereniging af. Hij sprak van een ‘boeiende en inspirerende’  bijeenkomst. Daarna was het tijd voor de lunch, net als de latere streekproeverij verzorgd door CULIflair.

Bekijk het videoverslag van de dag, gemaakt door Albert Tieken: https://vimeo.com/186234410

In het nieuws:
 http://www.wos.nl/regionieuws/tvgemist/item?aZkYVhDE31x3ZdRBcGtPGw== (vanaf 3m35s)