‘In de Aalkeet-Buitenpolder in Vlaardingen werden ze al eerder gezien maar in december en januari werd Midden-Delfland met een bezoek vereerd. In onder andere de Dorppolder, de Duifpolder en de Commandeurspolder zagen we een of twee koereigers samen. Koereigers kijken in Midden-Delfland is best bijzonder.

Zeldzaam
We kennen allemaal de (grijze) blauwe reiger en ook de (witte) zilverreigers zien we steeds vaker in de weilanden staan. En de vogelaars onder ons zien regelmatig purperreigers. Maar de koereiger is het zeldzame kleine neefje, dat wel wat weg heeft van de zilverreigers. Hij is ook voornamelijk wit met hier en daar een plukje oranje-geel. De koereiger onderscheidt zich van de kleine zilverreiger door zijn gele snavel: die van de kleine zilverreiger is zwart. De grote zilverreiger heeft ook een gele snavel maar die is veel groter dan de koereiger.

Tussen de koeien
Terwijl de bijeneter bijen eet en de visarend vis, is de koereiger minder carnivoor dan zijn naam doet vermoeden. Hij komt uit Afrika en is daar tussen de wilde runderen te vinden. In Nederland loopt hij vaak tussen koeien en schapen om insecten op te pikken. Vandaar de naam ‘koereiger’.

Krijser
Het woord reiger komt van het zeer oude Proto-Germaanse woord *hraigan en betekent ‘’krijsen’. Reiger is dus een klankomschrijvende naam die waarschijnlijk afkomstig is van onze blauwe reiger, want die kan behoorlijk te keer gaan. Maar dat zal je de koereiger niet zo snel horen doen. Dat is een wat zwijgzamer familielid.’

Bijdrage van Toine Andernach, foto van koereiger gemaakt door Renata de Wit P.S. Dit is alweer de laatste blog van Toine, druk als hij het heeft met het schrijven van een opvolger voor zijn vogel(namen)boek Baardman & Boterkontje. We wensen hem veel succes!