Een bijzonder landschap in Midden-Delfland betreft de omgeving van de eendenkooi van Schipluiden in de Zouteveense Polder. De komst van een demonstratieboerderij van Lely nabij de eendenkooi is bedreigend voor de natuurwaarden in het gebied, schrijft Jacques Moerman namens de Historische Vereniging Oud-Schipluiden (HVOS).

Zijn verhaal Keen en kooi: geen toevallige combinatie, voorzien van fraaie foto’s, staat op de HVOS-site en is een aanrader. Klik hier om het te lezen.

Locatie
De demoboerderij past niet op die locatie, vindt ook de Midden-Delfland Vereniging. Jacques Moerman: ‘Het bedrijf heeft niet de juiste plek gekozen voor zijn innovatieve ontwikkelingen. De naaste omgeving van de boerderij heeft zowel natuur-, archeologische als landschappelijke waarden. Ook is het een stiltegebied, onder meer vanwege de aanwezigheid van de eendenkooi.

Lely vestigt in dit gebied een modern agrarisch bedrijf met straks heel veel koeien, die vrijwel constant op stal zullen staan. Voor de aanvoer van extra voer, de afvoer van mest en de komst van bussen met bezoekers voor demonstraties zijn de Zouteveenseweg, een smalle polderweg, en de dorpskern van Schipluiden niet geschikt. De uitgangspunten van het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland – die het behoud van het oude cultuurlandschap bepleiten – komen hier door de geplande ontwikkelingen sterk onder druk te staan.’

Museum Het Tramstation
Een tip: in Museum Het Tramstation (Otto van Seventerstraat 2, Schipluiden; open woe, za en eerste zo van de maand, 14-16 uur) is tot begin maart een kleine expositie over het thema Ode aan het landschap.

Excursie eendenkooi
Verder broedt de MDV-werkgroep Ledenactiviteiten op een excursie naar de eendenkooi. Houd website en nieuwsbrief van de vereniging in de gaten. Het MDV-lidmaatschap is een pré, vanaf € 5 p.j. kun je al steunlid worden, of iemand steunlid maken. Hoe meer mensen zich aansluiten, hoe sterker de vereniging staat!

Foto plas Eendenkooi Schipluiden: Jacques Moerman