‘In juli en augustus is het rustig in vogelland. Maar vanaf september barst het weer los: over de hele wereld vliegen miljarden vogels naar zuidelijkere streken omdat daar meer voedsel voor ze te vinden is. Onze broedvogels trekken naar het zuiden en vogels die noordelijker broeden komen juist weer bij ons terecht om te overwinteren.

Gevaren
Tijdens de trek leggen vogels indrukwekkende afstanden af. Het record is in handen van de Noordse stern die in 273 dagen 90.000 kilometer aflegde. Andere vogels blijven dichter bij huis. De reis die trekvogels afleggen is niet zonder gevaren: onderweg kunnen ze in stormen terechtkomen of ze worden door roofdieren te pakken genomen. Menselijke bedreigingen zijn de jacht of windmolens en hoogspanningskabels waar vogels tegenaan vliegen.

Goudplevieren
Een van de vogels die je nu in grote getalen kunt aantreffen in de Duifpolder is de goudplevier. De goudplevier broedt in Scandinavië en Rusland en komt in september naar ons land. Hij staat vaak tussen de kieviten in het weiland en is te herkennen aan zijn goudkleurige verenkleed.

Regen
Volgens de overlevering zijn goudplevieren verbonden met regen. ‘Plevier’ komt van het Latijnse pluvialis’ (op de regen betrekking hebbende). De goudplevier kreeg de bijnaam ‘regenfluiter’ want er werd gedacht dat hij regen kon voorspellen: als je goudplevieren in het veld zag, dan was er regen op komst. In die tijd hadden ze nog niet door dat de goudplevieren afkomen op de regenwormen die naar boven komen als het regent.

Prachtig
Als je de goudplevieren in Midden-Delfland wilt zien, dan heb je in oktober en november de meeste kans. En ik zou er toch een zonnige dag voor uitkiezen, want dan licht hun gouden verenpak prachtig op!’

Bijdrage van Toine Andernach, foto goudplevieren gemaakt door: Gert van der Horn PS Toine is schrijver van het vogel(namen)boek Baardman & Boterkontje dat je via deze link bij hem kunt bestellen.