Ben Kuipers uit Delft is sinds maart de nieuwe polderarchitect, zeg maar de kwaliteitsbewaker en -aanjager voor het landschap van Midden-Delfland. Hoog tijd om elkaar eens beter te leren kennen, vond het bestuur van de Midden-Delfland Vereniging. Koos Karssen en Roel van Buuren gingen onlangs met hem fietsen door de polder.

Ben Kuipers is de opvolger van Jandirk Hoekstra. ‘Als polderarchitect in Midden-Delfland zorgt hij ervoor dat de kwaliteiten van het gebied richtinggevend worden én blijven bij ruimtelijke planvorming en beleid’, is te lezen op de website van de gemeente Midden-Delfland.

Bij een kop koffie in de Koe – om heel hollands het bezoek mee te beginnen – trapte Ben af met de opmerking dat hij meer dan tien jaar lid van de vereniging is. En dat hij regelmatig fietst, wandelt en schaatst in Midden-Delfland.

Als landschapsarchitect opgeleid in Wageningen heeft Ben al meer dan 20 jaar een eigen adviesbureau en heeft hij voor diverse gemeenten gewerkt.  Zijn focus  in Midden-Delfland ligt op het boerenbedrijf: hoe ziet de toekomst voor boeren eruit, gekoppeld aan andere opgaven. Daarnaast wil hij een visie ontwikkelen over hoe om te gaan met concrete bouwplannen en zich richten op de stad-landrelatie.

Koos Karssen vertelde dat de vereniging zich zorgen maakt over ontwikkelingen in het gebied. Denk aan ‘rafelige plannetjes’  voor bijv. woningbouw en andere bedreigingen, van de verbreding van de A4, allerlei andere verkeersontwikkelingen tot de veranderingen in de agrarische wereld.

Demonstratieboerderij
De eerste stop, eenmaal onderweg,  was de demonstratieboerderij van Lely net buiten de dorpskern van Schipluiden aan de Zouteveenseweg. Timo Joosten van Lely en bedrijfsleider Peter Hulshof ontvingen het gezelschap, zij vertelden over de plannen met het bedrijf en beantwoordden vragen die Ben, Koos en Roel stelden. Het is een publiek geheim dat er brede zorgen, bijv. ook bij de Historische Vereniging Oud-Schipluiden,  zijn rond de komst van deze boerderij die ingericht is op 180 koeien en ongeveer de helft aan jongvee. De onderheide betonnen silo’s, andere strakke opslagruimte en modern landbouwmaterieel alleen al getuigen van de ambitieuze plannen van Lely.

Boerenlandwandelpaden
Daarna al fietsend door de polder trad met name Roel van Buuren als gids op. Als jonge boer uit Maasland kent hij het gebied goed en wees hij bijv. op verschillende soorten stallen. Ben van zijn kant bleek een fan van boerenlandwandelpaden. Zo links en rechts zag hij onderweg tal van mogelijkheden. Ben vindt dat het gebied veel beter toegankelijk voor stedelingen kan worden gemaakt. Nu is het vaak ‘kruip-door sluip-door’ voor recreanten uit Delft of Rotterdam om in het gebied te komen, vindt hij.

A4
Een volgende stop was bij of eigenlijk boven de verlengde A4. De vereniging heeft een zienswijze  ingediend tegen de verbredingsplannen, Koos Karssen lichtte de bezwaren van de vereniging toe. In afwachting van een uitspraak van de Raad van State en de komst van een nieuw kabinet ligt de besluitvorming rondom de A4 al geruime tijd stil.

Delft
Aan de Abtswoude, tegen de Delftse woonwijk Tanthof, trof het gezelschap melkveehouder, kringloop- en weidevogelboer Gerard van Winden. Hij vertelde hoe hij al 25 jaar ook een boerderijwinkel heeft met verse zuivel en seizoensproducten in de schappen. Bij terugkeer in Schipluiden scheidden ieders wegen, na een broodje met een glas melk bij het Raadhuis te hebben genoten.

Foto: Heleen Paalvast