Vrijdag 11 september was dijkgraaf van Delfland Piet-Hein Daverveldt te gast bij de Midden-Delfland Vereniging.

Hij had een kennismakingsgesprek met voorzitter Koos Karssen en bestuurssecretaris Martin Visser. Na het uitwisselen van algemene informatie, bijv. over hoe de vereniging in elkaar steekt en welke activiteiten ze organiseert, stonden ze stil bij actuele ontwikkelingen. Denk aan klimaatadaptatie, waterhuishouding, de positie van agrariërs, natuur en recreatie, biodiversiteit (ook in relatie tot het maaibeleid van Delfland) en de problematiek van verdroging en bodemdaling.

De dijkgraaf gaf de verzekering dat in het maaibeleid de veiligheid voorop staat maar er oog is voor de bioversiteit, De vereniging stuurde dit voorjaar een bezorgde brief na mails en foto’s van boze leden over het leegmaaien van bermen bij de Kwakelwegbrug (Maasland) met nog uitbundig bloeiend fluitenkruid en raapzaad.

Verder had de dijkgraaf er volgens Koos Karssen  ‘wakker’ van gelegen dat vorig jaar mei een 80 jaar oude es  langs de Commandeurskade in Maasland was gekapt. De ontzetting binnen de vereniging daarover was groot. Delfland had de vereiste kapvergunning niet aangevraagd. Eind vorig jaar is op de plek van de es een walnotenboom van 25 jaar geplaatst.

Visie
De te vernieuwen (concept)gebiedsvisie van de vereniging kwam aan de orde, net als de watervisie van het hoogheemraadschap die o.a. dient als instrument voor omgevingsvisies van gemeenten.

Informatiepakket
De dijkgraaf ging niet met lege handen weg. Hij kreeg een informatiepakket mee, met Midden-Delfkranten, fiets- en wandelrouteboekjes en de MDV-boeken Polderen over de A4 in Midden-Delfland en Knotwilgen en andere kanjers.

De vereniging en andere gebiedsorganisaties voeren geregeld gezamenlijk overleg met Delfland. Begin oktober hebben ze een afspraak met hoogheemraad Peter Ouwendijk. Uit het MDV-bestuur is Jan Robberegt de vaste contactpersoon. Neem contact met hem als je vragen, tips/suggesties etc hebt.

Foto: Martin Visser