De Midden-Delfland Vereniging heeft een nieuwe gebiedsvisie. Op de jaarvergadering op 15 september gaven de leden een ‘klap’ erop. Er ging een wervelende presentatie aan vooraf, gevolgd door een levendige discussie met vragen vanuit de zaal die uitmonden in een aantal tekstwijzigingen.

Het applaus dat erop volgde, hadden de opstellers van de visie dik verdiend. Op verzoek van het bestuur ging de werkgroep Ruimte en met name Henk Boogaard, Hans Groeneveld en Leo Pols rond voorjaar 2019, maar waarschijnlijk eerder nog, aan de slag.

‘Je moet weten wat je wilt als vereniging.’ Voorzitter Koos Karssen wees de ALV op alle woningbouwplannen en andere ontwikkelingen in de landbouw/veehouderij, biodiversiteit/weidevogels, bodemdaling, energietransitie, verkeersmobiliteit etc die om een nieuwe, goed onderbouwde verenigingsvisie op de toekomst van het Midden-Delflandgebied vragen. Een kompas om de komende jaren op te varen.

Werk aan de winkel
De gebiedsvisie is grofweg de uitkomst van intensieve (thema)gesprekken met leden en deskundigen, ook van buitenaf, in groepjes en soms ook individueel, gevolgd door een discussiebijeenkomst met leden en een online ledenenquête. Met de ALV in Schipluiden – onder coronaproof condities – dus als sluitstuk.

Landbouw
Lang verhaal kort: de landbouwparagraaf wordt aangescherpt. Volgens Hans Groeneveld was de concepttekst en waren dus de ambities van de vereniging vergeleken met andere onderdelen ‘mager’ geformuleerd. Kringlooplandbouw, een groter aandeel biologische landbouw,  geen substantiële schaalvergroting zijn enkele nieuwe kernwoorden. Dat viel na vragen en opmerkingen uit de zaal in goede aarde. Roel van Buuren, bestuurslid landbouw en eigenaar van boerderij Landlust in Maasland, is hoopvol. Hij zei dat in Midden-Delfland stappen worden gezet door boeren: ‘er wordt volop geëxperimenteerd’. Maar hij appeleerde tegelijk aan de stedeling die als consument meer zou moeten willen neertellen voor de producten van de boeren.

Hoe nu verder
Het driemanschap Hans, Leo en Henk buigt zich over de eindtekst. De definitieve gebiedsvisie, voorzien van foto’s van Henk, wordt daarna gepubliceerd, o.a. via de website van de vereniging.  Dat geldt ook voor het werkplan; de vereniging wil bijv. proactiever inspelen op ontwikkelingen. Ook de uitwerking van de ledenenquête komt online te staan.

Foto: Martin Visser

In het nieuws:
https://issuu.com/wlmedia/docs/md-2020-09-10?e=9673442/67691292 (De SchakelMiddenDelfland van 10 sep, p. 6)