De weg van boer naar bord is in 100 jaar tijd totaal veranderd. De Midden-Delfland Vereniging is benieuwd hoe de leden denken over een betere band tussen burger en boer en een kortere voedselketen. Zij nodigt hen van harte uit om de bijgevoegde enquête in te vullen,  liefst zo snel mogelijk maar uiterlijk dinsdag 10 december. Doet u mee? Ja toch zeker!

Eemlandhoeve
Begin april organiseerde de vereniging een excursie naar de Eemlandhoeve bij Bunschoten. Naast eigen (bestuurs)leden namen ook vertegenwoordigers van ANV Vockestaert, agrarische en niet-agrarische ondernemers uit het Midden-Delflandgebied, Natuurmonumenten en de gemeente Midden-Delfland deel aan dit bedrijfsbezoek.

Inspirerende dag
Het was een bijzonder inspirerende dag; in het juninummer van de Midden-Delfkrant (p. 16-17) staat een reportage (Inspiratie op de Eemlandhoeve). Boer Jan Huijgen van deze eerste burgerboerderij vertelde enthousiast over het project.  In Eemland, Vechtdal, op de Veluwe, in Noord-Brabant en ook in Midden-Delfland lopen zo projecten die deel uitmaken van  het Burgerboerderijnetwerk van burgers en boeren rondom voedsel.

Burgerboerderijen beogen burgers weer in contact te brengen met hun voedselbron. Door de burger (consument) te verbinden aan de boer in de eigen regio wordt de voedselketen verkort. Hiermee krijgt de burger weer zicht op de herkomst van het voedsel en de boer een eerlijke prijs voor een eerlijk product.

Enquêteformulier
Vierdejaarsstudenten van de Hogeschool Inholland Delft doen een onderzoek naar kansen en draagvlak voor burgerboerderijen. Zij hebben de enquête opgesteld die de Midden-Delfland Vereniging graag aan de leden voorlegt. Hierbij nogmaals linkje naar het enquêteformulier.

Meer voorzieningen voor streekproducten
‘Uw mening wordt door ons zeer op prijs gesteld en kan ertoe leiden dat op diverse locaties in het Midden-Delflandgebied meer en uitgebreidere voorzieningen komen voor streekproducten’, aldus secretaris Martin Visser. ‘Een gebied met 2 miljoen omwonenden,  potentiële consumenten voor wie veel van onze boeren graag iets willen betekenen! Mocht u de enquête willen invullen, wilt u dan dus zo vriendelijk zijn dat uiterlijk dinsdag 10 december te doen. Dank voor uw medewerking!’

Alle gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld.

Foto: Martin Visser