Bij de kerk van ’t Woudt startte Jacques Moerman zijn rondleiding voor de MDV-november-themawandeling.

‘Van deze Midden-Delflanddeskundige bij uitstek kregen we te horen over de eerste bewoning van boeren in dit oude cultuurlandschap. De geschiedenis van de kerk en de verbouwingen in de loop der eeuwen kwamen aan bod. Het kerkhof grensde aan de oostelijke buitenmuur waar nog een wijdingskruis te zien was. Leuke dorpsverhalen van wat zich op de pastoriewoning en dorpsschool afspeelde kregen we te horen’, vertelt Ad van Vliet.

Monumentale boerderijen
Langs de voormalige kruidenierswinkel wandelde de groep naar de monumentale boerderijen van ’t Woudt en hoorde bijzonderheden over de bouwstijl en de befaamde Woudse boter. ‘Bij de Hofwoning was er uitleg over het zomerhuis, karnhuis en aangebouwde rentenierswoning. Ook de bouwsporen in de gevel van de opkamer en restauratie werd bekeken. Via de boomgaard kwamen we in de moestuin met fruitmuur terecht.’

Ad: ‘Tot nu toe zag ik deze boerderijtuin altijd vanaf het fietspad maar nu had ik het geluk door de tuin te mogen lopen. Ook heeft onze groep, aan de rand van het dorp, over een stuk bestraat kerkpad gewandeld. Maar zonder vlonder over de sloot konden we niet verder door de polder wandelen.’

‘Hulde aan Jacques Moerman en de organisatie van de Midden-Delfland Vereniging die deze fraaie wandeling in het kleinste kerkdorp van Nederland mogelijk maakten.’

Foto: Piet van der Eijk, lid van de MDV-werkgroep Paden. Deze werkgroep organiseert al jaren deze populaire themawandelingen, op elke eerste zaterdag (13-15u) van de maand in de periode april t/m november.