‘Een prachtige vereniging in een prachtig gebouw. Zo mag je de Dag van het Landschap van de Midden-Delfland Vereniging in het provinciehuis in Den Haag gerust omschrijven. Na ons eerdere congres in 2019 in Maassluis was het vrijdag 11 november tijd voor een ‘halfwegevaluatie’. Met andere woorden: hoe is het gegaan met de goede voornemens?

We begonnen met een smakelijke streeklunch. Een kleine 160 m/v hadden zich aangemeld, meer m dan v viel me op. Vervolgens namen we plaats in de ruime, lichte zaal waar voorheen Provinciale Staten vergaderden. Zo kom je nog eens ergens, als betrokken MDV-lid. De ene keer een overleg in ons hoofdkantoor de Koe, en dan nu een evenement in het pas gerenoveerde, duurzame, circulaire, energieneutrale provinciehuis.

We werden welkom geheten door gedeputeerde Meindert Stolk waarna MDV-voorzitter Koos Karssen de bijeenkomst opende. Om in de stemming te komen had medeorganisator de Landschapstafel Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) Midden-Delfland een fraaie filmimpressie van het gebied verzorgd. We waren klaar voor de volgende vier sprekers.

Halfwegevaluatie: Mag het een onsje meer zijn?
Landschapsarchitect Harm Veenenbos sprak over hoe het nu is met het BPL Midden-Delfland. Zijn antwoord:  ‘Mag het een onsje meer zijn?’ Henk Werksma van H2Ruimte (‘Van visie naar uitvoeringsplan’) maakte duidelijk hoe complex het is alle betrokken partijen op één lijn te krijgen.

Boer en oud-landbouwminister Cees Veerman pakte uit over het landbouwbeleid en de noodzakelijke vernieuwingen. ‘Kansen en bedreigingen voor landbouw en landschap in Midden-Delfland’, vermeldde de programmaflyer nog.  Sleutelwoorden waren vertrouwen en verantwoordelijkheid. ‘Jullie zijn goed op weg hier’, zei hij. Hij illustreerde zijn betoog met citaten, van Aristoteles tot Johan Cruijff, en ook met humor.

Tot slot vertelde vogelkenner Michel Kuijpers boeiend over ‘Vogels van Midden-Delfland’, van grutto tot uil, van roofvogels tot ganzen, met schitterende foto’s erbij.

Hartenwensen
Dit alles werd gevolgd door een paneldiscussie die werd geleid door Marja van Bijsterveldt, voorzitter van de Landschapstafel. Deelnemers waren gedeputeerde Anne Koning, de wethouders Frank Ten Have  (Midden-Delfland) en Vincent Karremans (Rotterdam), kringloopboer Arnold van Adrichem (LTO Delflands Groen), hoogheemraad van Delfland Marcel Vissers en Anneklaar Wijnants (Natuurmonumenten). Alle congresgangers hadden een stokje gekregen om daarop hun liefste wens te schrijven. Een selectie van de wensen werd door het panel besproken, waarbij de zaal gelegenheid had te reageren en dat ook ruimschoots deed.

De middag werd afgesloten met een netwerkborrel. Zo te zien en te horen was het congres meer dan geslaagd. Het is goed voor ieders motivatie en inspiratie om met zo veel medepositivo’s in zo’n mooi en bijzonder gebouw te zijn. Het niveau was hoog, van de organisatie, het programma, de sprekers, de paneldiscussie, de ingebrachte ideeën en de hapjes en de drankjes. Hulde aan de Midden-Delfland Vereniging, de provincie en de Landschapstafel. En aan het Midden-Delflandgebied, de inspiratiebron van deze dag.’

Bijdrage: Ria Zeeuw, foto: Henk Groenendaal

In het nieuws: