De fietstocht door landelijk Midden-Delfland, waar op vrijdag 26 augustus 25 mensen aan deelnamen, bood een haast compleet beeld van ontwikkelingen in het gebied.

De Midden-Delfland Vereniging wilde via de fietstocht meer bekendheid voor haar gebiedsvisie ‘Beelden van een toekomstig Midden-Delfland’. De middag begon met een korte uitleg over de visie door Hans Groeneveld, een van de opstellers. Over de kernwaarden van het gebied, de invloeden van buitenaf waar de vereniging mee te maken heeft en hoe daarmee om te gaan en ook welke invloed ze kan aanwenden om het gebied nog mooier te maken.

De vereniging probeert invloed uit te oefenen door in overleg te treden, goede argumenten aan te dragen, consequent en vasthoudend te zijn en partijen aan te spreken op gemaakte afspraken. Van de vele overlegstructuren is de Landschapstafel van het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland erg belangrijk, vertelde Hans.

Fietstocht
Onderweg werd het werk van de vereniging toegelicht, steeds door andere ‘ingewijden’. Daarvoor doorkruiste de groep grofweg het gebied tussen Schipluiden en Vlaardingen/Schiedam. Hans wees nog op belangrijke ontwikkelingen daarbuiten, in de Zuidbuurt en aan de oostkant van de A13. Mogelijkheden voor een volgende fietstocht!

Nelly Hoeve
De groep zat nog maar net op de fiets of ze moest alweer afstappen: bij boerderij Nelly Hoeve. Gertjan Hooijmans heeft er zijn kringloopbedrijf met 80 koeien vlak langs de A4. Hij heeft voor de aanleg van de snelweg grond moeten opgeven, en ziet nu de grond zakken: ‘eerst zag ik geen borden, nu wel’. Maar de fietspaden aangelegd voor de schoolgaande kinderen, zijn wel handig! Gertjan is niet tevreden over de communicatie over de A4 richting de omwonenden en nog minder over die over de WarmtelinQ, de warmtetransportleiding in aanleg vanuit de Rotterdamse haven.

Wel tevreden is hij over de samenwerking tussen de boeren in het gebied en ronduit enthousiast over alle schoolklassen die langskomen bij de boerderijen.

Eco-aquaduct
Een volgende stopplek was bij het eco-aquaduct over de A4. Een verbinding voor water- en landdieren èn – heel bijzonder – je mag erover lopen. Hier vertelde Henk Tetteroo van Stichting Batavier zijn indrukwekkende verhaal. Batavier heeft jarenlang geprobeerd de aanleg van de A4 door Midden-Delfland tegen te houden en richt zich nu op het bewaken van de afspraken. En natuurlijk op de plannen om de snelweg te verbreden. Batavier stelt veel schriftelijke vragen om een gedegen dossier op te kunnen bouwen. Overigens zijn vragen van vier jaar geleden nog steeds niet beantwoord.

Henk betreurt het dat Rijkswaterstaat maar doorgaat met oude plannen voor de aanleg van nieuwe wegen, zonder te kijken naar de nieuwe ontwikkelingen van de huidige tijd.

Nieuwe bestemming Adrianushoeve
Wim van der Eijk vertelde het verhaal van de Adrianushoeve. Nadat in 1965 het tracébesluit voor de A4 door Midden-Delfland viel, begon in 1968 de aanleg van het zandlichaam. Hiervoor werd het land van de boerderij van de familie Kester onteigend. De Adrianushoeve verpauperde in de jaren daarna.

Toen de A4 klaar was, werd een mooie nieuwe bestemming gevonden: de schaapskudde van Vockestaert is er nu gehuisvest. Met de educatieve activiteiten die er kunnen plaatsvinden is de hoeve zo van duidelijke meerwaarde voor het Midden-Delflandgebied.

Sportvelden boven op de A4
De volgende stopplek was bij de sportvelden boven op het dak van de Ketheltunnel. De groep werd opgewacht door Hans Verlinde, die bij de gemeente Midden-Delfland en later de gemeente Schiedam alle ontwikkelingen, plannen en programma’s voor het gebied heeft meegemaakt. Met vallen en opstaan is op het tunneldak een prachtig sportpark tot stand gebracht, dat past in het Bijzonder Provinciaal Landschap.

Bijkomend voordeel is dat de ruimte van de oude sportvelden in de stad is vrijgekomen voor woningbouw. Zorgpuntjes zijn nog steeds de tunnelveiligheid en de 24 uurs bemaling.

Ecologische Verbindingszone Zuidrand
Bij de Kandelaarbrug over de Schie had Sandra Veenendaal een leuk verhaal over de noordse woelmuis, een bedreigde diersoort. Hoe dit diertje, dat goed kan zwemmen en in natte gebieden langs de kust leeft, langs de Schie speciale passages heeft gekregen om veilig de weg te kunnen oversteken. Zodat ontmoetingen mogelijk worden tussen noordse woelmuizen die in de Vlietlanden leven en woelmuizen uit de Ackerdijkse Plassen.

De groene verbindingszone tussen deze natuurgebieden maakt natuurlijk ook trek van andere diersoorten mogelijk, een pré voor het Bijzonder Provinciaal Landschap.

Bedrijf Lely in Schipluiden
Bij de laatste stopplek stond Martin Visser. Sinds twee jaar is het Maassluise Lely-concern eigenaar van een boerderij aan de Zouteveenseweg aan de dorpsrand van Schipluiden en sindsdien gebeurt er steeds van alles. Werkzaamheden zonder vergunning en zonder erover te communiceren, boetes worden betaald en vervolgens gaan de werkzaamheden door. Na veel protesten zijn in april en juni gesprekken geweest met verschillende gebiedspartijen en sindsdien is het afwachten wat Lely gaat doen. Dit najaar zou het bedrijf met een plan komen.

De Midden-Delfland Vereniging zal dat plan grondig bestuderen, maar zeker ook kritisch volgen wat Lely echt gaat doen.

Veel geleerd
Het was een fietstocht in mooi weer door een prachtig landschap die bij de deelnemers aansloeg. Zij vuurden vele vragen af en spraken hun waardering uit voor het goede verhaal en de duidelijke uitleg van de sprekers. ‘Een leuke en interessante rondrit met waardevolle informatie’, aldus Aad en Wilma van Meurs. De organiserende MDV-werkgroep Ledenactiviteiten bedankt hartelijk alle mensen die hieraan hebben meegewerkt.

Foto op het eco-aquaduct: Marjanne Zuijderwijk