Steeds meer mensen beleven Midden-Delfland op de fiets. Er is nu een speciale route, geinspireerd op doeken van bekende kunstenaars als Jongkind en Maris die te zien zijn in het Stedelijk Museum Schiedam.

Tijdens de tocht van 33 kilometer is er in verschillende plaatsen informatie over een schilderij, gelinkt aan een locatie. Zo kun je je een beeld vormen van hoe het er vroeger uit moet hebben gezien. Een voormalige herberg is nu B&B Rechthuis van Zouteveen.
Ook krijg je informatie over natuurschoon en tips waar je terechtkunt voor een hapje en een drankje.

De fietsroute is ontwikkeld door de Midden-Delfland Vereniging, PUUUR Midden-Delfland en Cultuurplatform Midden-Delfland. Michel van Ruijven van de werkgroep Paden werkte eraan mee.

Levend Landschap
Een papieren versie van de fietsroute is gratis op te halen in het museum (Hoogstraat 112, Schiedam) én op kantoor bij de vereniging (Bgm Musquetiersingel 40, Schipluiden), of hier te downloaden.

De route is getiteld Levend Landschap, naar de tentoonstelling die te zien is tot en met 6 november. De Zuid-Hollandse Maasdelta staat daarin centraal, met het landschap van Midden-Delfland ook als onderwerp van sommige werken. Volgens museumdirecteur Anne de Haij zet de expositie aan tot nadenken. ‘Je ziet teloorgang en schoonheid. De Maasdelta is waterrijk en tegelijkertijd het drukstbevolkte gebied van Europa. Er is hier altijd spanning geweest tussen menselijke aanwezigheid en de natuur.’

Foto: Aad Hoogendoorn via Stedelijk Museum Schiedam