De themawandeling van oktober vond plaats in het mooie dorp Maasland. Tegen enen verzamelde zich een heel groepje wandelaars bij Museum De Schilpen. In dit knusse museum met zijn vrolijk winkeltje vol grote potten snoep werden zij verwelkomd door de gidsen van de Historische Vereniging Maasland.

De aftrap was een vlotte presentatie over het ontstaan van het dorp en zijn polders.  De geschiedenis wordt door de eeuwen heen toch vooral bepaald door de strijd tegen het water en de uiteindelijke drooglegging door dijken en polders.

Ridderlijke Duitsche Orde
De geschiedenis van Maasland is ook nauw verbonden met de Ridderlijke Duitsche Orde. In 1241 schonk de Hollandse graaf Willem II het patronaatsrecht van de kerk van Maasland aan deze orde. Eeuwenlang heeft in Maasland een zogenoemde Commanderij gestaan, maar deze is helaas in het begin van de 18e eeuw afgebroken. ‘Alleen het zomerhuis is overgebleven, dit historische pand aanschouwden we later’, aldus Reini van der Zee.

‘Nog steeds heeft de orde behoorlijk wat bezittingen rondom Maasland, zoals we zagen op een grote luchtfoto. Met de opbrengst worden diverse charitatieve doelen begunstigd.’

Gracht
Na de inleiding werd de groep opgesplitst om met Jan van de Does en Dick Tuitel het dorp te verkennen. De wandeling ging langs de gracht die door het hele dorp loopt en om de protestantse kerk kronkelt.

Reini: ‘Onze gids vertelde honderduit over de boerenwoningen, de winkeltjes en oude bedrijfjes, o.a. een smederij en een scheepskaakfabriek, die langs de kade staan. Het is indrukwekkend hoeveel monumenten in dit dorp te bewonderen zijn. Terwijl de kade door verhoging van het waterpeil steeds moest worden opgehoogd, zakten de huisjes door het inklinken van veengrond naar beneden. Alle voordeuren zijn door de jaren heen ingekort en wij keken nu als nieuwsgierige aagjes boven op de eettafel in de voorkamers.’

Aan het einde van het dorp ging de wandeling via de Commandeurskade naar de wat hoger gelegen oude begraafplaats met hier en daar een grafsteen uit 18e of 19e eeuw. Uit de opschriften bleek dat er ook drenkelingen, soms uit het buitenland, ten grave waren gebracht.  De rondleiding vervolgde via de Plantage, voor een blik op het 16e eeuwse Zomerhuis, ooit onderdeel van de Commanderij.

Oude Kerk
De rondwandeling eindigde in de grote Oude Kerk die, en hoe kan het ook anders, een grote geschiedenis met zich meedraagt. Voor deze kerk (het oudste deel stamt uit 1400) liep het direct na de Tweede Wereldoorlog toch nog verkeerd af. Tijdens het bevrijdingsfeest op 18 juni 1945 ontstond een brand en de kerk brandde grotendeels af. De kerk werd herbouwd en kon in 1954 gelukkig weer in gebruik worden genomen.

‘Onder de klanken van het orgel hebben we genoten van de prachtige lichte kerk met haar nieuwe leistenen vloer en moderne stoelen en tafels. De organist deed extra zijn best, terwijl dames uit het dorp van hun eerste schilderles genoten. Terug bij De Schilpen kon iedereen in zijn of haar eigen tempo het museum bekijken. Tot slot werd er nog stevig gehamsterd uit de grote weckflessen met snoep.’

Noot van de redactie: de werkgroep Paden van de Midden-Delfland Vereniging organiseert al vele jaren deze wandelingen met ervaren gidsen, op elke eerste zaterdag van de maand in de periode april t/m november behalve in de maanden juli en augustus. De wandelingen duren ca. 2 uur en starten om 13.00 uur, met max. 20 deelnemers. Het lidmaatschap van de vereniging is een pré. Houd website en nieuwsbrief en ook de Midden-Delfkrant goed in de gaten voor informatie en aanmelden.