Het was een heel, heel warme zaterdag. Niettemin klom een groep van 22 leden van de Midden-Delfland Vereniging en Delfia Batavorum gewoon op de fiets voor een mooie fietstocht.

Bij de molen van de Bieslandse Bovenpolder verzorgde de bewoner de aftrap met een boeiend verhaal over de historie en de omliggende polders. De molen is gebouwd vóór 1560 en onttakeld in 1931. Met de schroef van Archimedes kon de molen (bij goede wind) 16.000 liter water per minuut uit de polder pompen.

De Tempel
Vervolgens reed de groep naar de Belevenisboerderij Schieveen, voor een welkome koffiestop in de schaduw, en daarna naar De Tempel. Dit is een van de laatst bewaarde buitenplaatsen aan de rand van Rotterdam in Oud-Overschie. Het grote huis is in verband met de komende renovatie gesloten, maar MDV-vrijwilligster Ceciel Sillevis vertelde met verve over de historie van de buitenplaats en haar achtereenvolgende eigenaren en bewoners. In de tuin bekeken de deelnemers een beeldencollectie en de oudste eik van Rotterdam.

Jacobuskerk
De volgende halte was de St. Jacobuskerk in Schiedam-Kethel, gebouwd tussen 1888 en 1890. Het is een neoromaanse kerk met een sober, maar prachtig interieur met o.a. een serie gebrandschilderde ramen van de apostelen. Ook hier stond een gids klaar die een boeiende uiteenzetting gaf.

Een stop bij het buurtschap Kandelaar (waar ook het jaagpad van de trekschuit nog ligt) en de keersluis in de Poldervaart ging gezien de tijd en het warme weer niet door. De deelnemers ontvingen na afloop schriftelijke informatie. Bij de geheel vernieuwde Brasserie De Schie genoten ze op het terras in de schaduw van een goedverzorgde lunch.

Woelmuis
Vlakbij de Kandelaarsbrug ving MDV-vrijwilligster Sandra Veenendaal de groep daarna op. Zij vertelde over de noordse woelmuis waarvoor een ondergrondse doorgang is aangelegd. ‘En nu maar hopen dat het beestje de goede weg vindt naar de polder aan de andere kant van het water’, aldus Rob van der Horst van Delfia Batavorum.

Bij Land Art Delft stond heerlijke koele drank klaar zodat iedereen de terugweg naar huis moeiteloos kon vinden!

Foto in de tuinen van De Tempel: Rieke Pronk-Bakker