In het weekend van 16 en 17 september vonden de Rotterdam de boer op!-dagen plaats. Iedereen was welkom op het erf van boeren met hart voor biodiversiteit en natuur voor een kijkje achter de schermen, rondleidingen, workshops en natuurlijk het kopen van producten. De Midden-Delfland Vereniging was ook van de partij.

Landlust
Thea van Bergen Bravenboer en Hans Boot stonden met de MDV-pop-upstand bij boerderij Landlust in Maasland. Klanten uit de wijde omtrek komen naar de boerderijwinkel voor biologische zuivel, verse eieren en vlees van de Jersey-koeien. Er was zaterdag vooral veel belangstelling voor een rondleiding. Gelukkig waren er ook een aantal enthousiaste mensen dat de kraam aandeed om te horen waar de vereniging voor staat.

Herenboeren de Vlinderstrik
Op zondag was het de beurt aan Aad Kaptein, Jan Tukker, Sandra Veenendaal en Hessel van Walderveen bij Herenboeren de Vlinderstrik, aan de rand van Rotterdam tussen Schiebroek en Berkel en Rodenrijs. Dit is een kleinschalige gemengde coöperatieve  boerderij die door 230 huishoudens wordt geëxploiteerd. Zij hebben ‘anderhalve’ boer in dienst die de boerderij voor hen runt, gezamenlijk bepalen ze wat wordt verbouwd aan groenten, fruit, kruiden en paddenstoelen. En daarnaast houden ze ook kippen, varkens en koeien. Naast een eenmalige inleg voor de opstart en het beheer betalen de huishoudens contributie voor de producten die zij wekelijks afnemen.

Het weer was wat fris en regenachtig, maar gelukkig stonden de MDV-ers in het zicht van de bezoekers die vooral aandacht hadden voor rondleidingen en informatie van de herenboeren. Maar toch hebben Aad, Jan, Sandra en Hessel leuke en interessante gesprekken gevoerd. Hun doel was vooral om de Midden-Delfland Vereniging te vertegenwoordigen en de naamsbekendheid van de vereniging te vergroten in het gebied aan de noordrand van Rotterdam. Nieuwe leden heeft het helaas (nog) niet opgeleverd.

Foto met Hans, Thea en bezoeker bij Landlust: Heleen Paalvast