In november stuurde de Midden-Delfland Vereniging een brief naar het college en de raad van Schiedam, waarin ze haar zorgen uitte over de toekomst van het buurtschap Kerkbuurt en omgeving. De vereniging vroeg voor dit gebied een integraal plan op te stellen alvorens allerlei ontwikkelingen die er spelen aan te pakken.

Begin dit jaar kreeg de vereniging antwoord. De gemeente zegt dat zij de zorgen om dit gebied en de oplossingsrichting van de vereniging deelt. In de voorbereiding van de gemeentelijke Omgevingsvisie zal dit gebied speciale aandacht krijgen. De vereniging zal daaraan graag een bijdrage leveren. Klik hier om de brief van de gemeente Schiedam te lezen.

Kerkbuurt
De Kerkbuurt is een groene wig, die vanuit het open gebied van het Midden-Delfland de gebouwde omgeving van Schiedam insteekt. Er speelt al langer van alles, zoals plannen voor spoorverdubbeling, woningbouwplannen, sluipverkeer, hoge parkeerdruk tot risicovolle verkeerssituaties voor fietsers. Daarnaast is er een sympathiek buurt(burger)initiatief dat pleit voor de herinrichting van de openbare ruimte tussen de Jacobuskerk en de verenigingsgebouwen aan de overkant van de Kerkweg.

Dit stukje Schiedam is cultuurhistorisch en landschappelijk van grote waarde. Bovendien zijn de Poldervaart, het resterende groen eromheen en de wandel- en fietsroutes essentieel voor de stad-landverbinding in dit deel van Midden-Delfland.
Vandaar dat de vereniging via een ‘brandbrief’ aan de bel trok bij de gemeente, klik hier voor meer info.