De herplant van het Kraaiennest wordt opgepakt. De ‘groene kathedraal’ in het recreatiegebied tussen De Lier en Maasland verdwijnt helaas. Maar op aandringen van de Midden-Delfland Vereniging en de Bomenstichting komen er weer laanbomen te staan, naast o.a. fruitbomen.

Staatsbosbeheer start in september eerst met het kappen van de populierenlaan aan het Klinckaertpad. In 2018 gingen er al zo’n tachtig bomen om veiligheidsredenen tegen de vlakte. De vereniging drong samen met de Bomenstichting en KNNV Delfland (nu Natuurlijk Delfland) destijds aan op een herplantplan voor het Kraaiennest voor de resterende 186 populieren weg te halen. Na intensieve gesprekken met ook het Weidevogelpact, de Vogelwerkgroep Delfland en de gemeente Midden-Delfland kwam het herplantplan eerder dit jaar tot stand op basis van beplantingsplannen van Staatsbosbeheer.

In totaal komen er ruim 5800 nieuwe bomen en struiken terug. Zo komt dus langs het Klinckaertpad een fruitboomweide, die in de lente een prachtig kleurenpalet aan bloesems moet opleveren. Bij de noordelijke en oostelijke ingang van het gebied komt een bomenkathedraal met o.a. suikeresdoorns, witte abelen en iepen.

Naar verwachting zijn de herplantwerkzaamheden in april 2021 afgerond. Het zal een tijd kosten voordat het Kraaiennest volgroeid zal zijn. ‘Maar de jonge bomen die twee jaar geleden in het Bieslandse Bos zijn geplant, zijn inmiddels manshoog en hoger gegroeid. We kunnen niet garanderen dat het hier ook zo gaat maar de grond is relatief goed’, zegt Lisa Wassenaar, boswachter publiek van Staatsbosbeheer.

Gruttoplas
Het 25 jaar oude Kraaiennest krijgt zo een opknapbeurt die ook voorziet in de aanleg van een weidevogelplas, op initiatief van het Weidevogelpact. De zuidplas wordt geschikt gemaakt voor grutto’s en andere weidevogels. Medio februari volgend jaar kunnen de grutto’s na hun terugkeer uit Afrika worden verwelkomd in de vernieuwde ondiepe zuidplas om aan te sterken voor het nieuwe broedseizoen. Dat is hard nodig want het gaat niet goed met de Koning van de Weide en andere weidevogels.

Aardwarmte
Daarnaast worden de plannen voor een aardwarmteproject incl. boorinstallatie in het Kraaiennest steeds concreter. Het gaat om een initiatief van Lierse tuinders, op een aangekocht stuk grond van 1,5 hectare grenzend aan de Kreekrug. De vereniging zal erop letten hoe dit project, waarvoor o.a. bomen moeten wijken, wordt ingepast.

Foto: Tiny van der Meer