Op 11, 12 en 13 september is het weer Open Monumentenweekend, door corona anders dan anders. Een aanrader:  de fietsroutes van o.a. de Midden-Delfland Vereniging!

Kindermonumentendag
Op vrijdag voor alle leerlingen van groep 7 in Midden-Delfland vindt dit jaar alleen op school plaats met speciaal ontwikkeld informatiemateriaal over monumenten, gericht op meer zelfwerkzaamheid. Als de kinderen in het weekend met de opgedane kennis een van onderstaande downloadbare Erfgoedroutes fietsen, kunnen ze met hun bon bij Hoeve Bouwlust (Oostgaag 31, Maasland) een ijsje halen!

Monumentenweekend zaterdag en zondag
De opening is zaterdag om 11 uur in Dorpskerk Schipluiden met de presentatie van het jubileumjaarboek t.g.v. 50 jaar Historische Vereniging Oud-Schipluiden. Deze presentatie is op uitnodiging.

Zaterdagmiddag organiseert Stichting Beleving Kasteel Keenenburg op kasteelterrein Keenenburg (Otto van Zevenderstraat 2, Schipluiden) tussen 13 en 16 uur een workshop ontwerpen van Keenenburg vlaggen. Samen met Street Art kunstenaar Jochem Cats worden in tweetallen vijf vlagontwerpen gemaakt en uitgevoerd.
Om 17 uur worden de vlaggen op het kasteelterrein feestelijk gepresenteerd en gehesen. Voor aanmelding en meer info, klik hier.

In Schipluiden zijn de Dorpskerk (Dorpsstraat 3) en Museum Het Tramstation (Otto van Zevenderstraat 7) beide dagen open, van 12 tot 17 uur (op zondag de kerk vanaf 13 uur).

In de kerk van ’t Woudt vinden op zaterdag om 14.00 en 15.30 uur twee sfeervolle miniconcerten plaats. De Schipluidense zangeres en zangdocent Esther van Es voert liedjes op geïnspireerd op haar leven in Midden-Delfland. Toegang is gratis, voor aanmelden: monumentendagtwoudt2020@gmail.com

In de Oude Kerk in Maasland (Kerkstraat 1) is ook op zaterdag om 16.00 uur een concert met de organisten Leo Hans Koornneef en Reinier Kroos, sopraan Jaccolien Kik en dwarsfluitist Hannie van Dorp. Toegang € 10.

Alles uiteraard met inachtneming van Covid-19 maatregelen.

Maak en stuur je foto’s naar web@middendelflandvereniging om ze te delen via MDV-Instagram met hashtags #openmonumentendag #middendelfland.

En wil je weten waar overal je Open Monumentendag 2020 kunt beleven, surf eens naar de landelijke website, klik dan hier!

Foto: Martin Visser