De Lepelaarzaal in Theater Koningshof was maandag 25 april voor de Midden-Delfland Vereniging. Voorzitter Koos Karssen en vogelkenner Michel Kuijpers voelden zich er meteen thuis. De bezoekers ook, zij hadden volop vragen.

Op Maassluis viel de keus voor de eerste MDV-stadsbijeenkomst van 2022. Voor de voorzitter was het een soort thuiswedstrijd als oud-burgemeester. Hij verzorgde de aftrap met een vlotte presentatie over de vereniging, samengesteld door Nikita Zuijderwijk.

Vragen
Uit het publiek kwamen al snel de eerste vragen bijv. wat de MDV onderscheidt van organisaties zoals bijv. Natuurmonumenten, Staasbosbeheer en het Zuid-Hollands Landschap.

Ook was er een kritische vraag over (sloep)booteigenaren die zich niet houden aan de max. vaarsnelheid van 6 km/u en zorgen voor oeverafslag. Een vragenstelster was bezorgd over de plannen van een breed fietspad dwars door Maassluis dat Rotterdam en Westland verbindt.

De vereniging heeft twee jaar geleden aan de bel getrokken na een noodkreet over de groeiende overlast op en langs het water van een groep omwonenden en (recreatie)ondernemers. Ondanks maatregelen gaat het kennelijk nog steeds mis. Naar verluidt zijn er plannen bij het hoogheemraadschap voor een waterrecreatiecoördinator.

Vogels
Na de pauze was de vloer voor Michel Kuijpers die met prachtige beelden en smakelijke verhalen het publiek wist te onderhouden. Midden-Delfland is niet alleen gruttoland, er zijn gelukkig nog steeds ruim 100 vogelsoorten te vinden, aldus Michel die voorzitter is van de Vogelwerkgroep Midden-Delfland. Zo vertelde hij over de ong. 350 (!) kepen die hij afgelopen winter bij het Kraaiennest spotte dankzij een speciale voederakker die in de zomer nog een zee van zonnebloemen was.

Foto: Martin Visser