fotograaf Paul Ridderhof

Marja van Bijsterveldt is beschermvrouw van de Midden-Delfland Vereniging geworden. Zij kreeg die eretitel bij haar afscheid als voorzitter. ‘De titel staat voor haar verbondenheid met het Midden-Delflandgebied en met de vereniging. Kom je aan Midden-Delfland, dan kom je aan Marja’, zei Koos Karssen, oud-burgemeester van Maassluis die op de jaarlijkse ledenvergadering tot haar opvolger werd gekozen.
De beschermvrouw is heel trots op de titel. ‘Midden-Delfland is van onschatbare waarde en de Midden-Delfland Vereniging speelt daarbinnen een grote rol, daar beschermvrouw van zijn beschouw ik als buitengewoon eervol!’

Beschermd landschap
Vanaf het moment dat ze in 2013 aantrad zette Marja zich onvermoeibaar in voor wat zij wel het groene, kloppende hart noemt van het meest verstedelijkte deel van de Randstad én voor zijn bewoners. Zo drong zij, samen met de gemeente en agrarisch Midden-Delfland, met succes bij de Tweede Kamer vorig jaar erop aan om het Midden-Delflandgebied erkend te krijgen als beschermd landschap. De vereniging haalde de afgelopen jaren de banden aan met omliggende steden. Zij wil stedelingen zich meer betrokken laten voelen bij het gebied, zodat zij ervoor opkomen en het beschermen. ‘Handen af van Midden-Delfland’, was vorig jaar juni de boodschap van de burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Aartsen (Den Haag).

Trots op vrijwilligers
Marja liet op veel plekken in de vereniging (eind 2015: 2847 leden) haar gezicht zien. Zij is trots op de vele vrijwilligers, een honderdtal, die actief zijn in werkgroepen en de vinger aan de pols houden bij infra- en woningbouwprojecten, doe-activiteiten zoals fiets- en wandeltochten organiseren, de Midden-Delfland Dagen regelen en elk kwartaal de MDkrant uitbrengen. ‘Mensen maken de vereniging’, zegt zij steevast.

De eretitel van beschermvrouw kreeg Marja eerder voor haar werk als burgemeester van Schipluiden (1994-2003). Ze moest de titel opgeven toen ze in 2007 staatssecretaris werd.

Nieuw bloed
Het verenigingsbestuur nam verder ook afscheid van Jan van den Berg en Kees Tromp (penningmeester). Zij worden opgevolgd door Corryne van Leeuwen en Ron van Wijk. Verdere versterkingen voor het bestuur zijn Heleen Paalvast en Martin Visser.