gruttoHet Midden-Delflandgebied kan met het Weidevogelpact bogen op een vrij unieke samenwerking met een voorbeeldfunctie. Tegelijk kan het gebied leren van de aanpak in andere gebieden zoals Amstelland. Die conclusie trekt de Midden-Delfland Vereniging na het symposium “Weidevogelpact Midden-Delfland broedt op succes!”

Ruim 60 deelnemers uit het pact en andere belangstellenden verzamelden zich vrijdag jl. in het gemeentehuis van Midden-Delfland. Het was een zeer stimulerende bijeenkomst. De problemen werden niet uit de weg gegaan, maar het optimisme overheerste. De pactpartners zijn ANV Vockestaert, Natuurmonumenten, KNNV Delfland, Vogelwerkgroep Midden-Delfland en LTO Noord Delflands Groen.

Vliegvlug
Volgens wethouder Govert van Oord, tevens voorzitter Weidevogelpact, is er reden voor trots en zorg. Het plan van uitvoering is vastgesteld, er zijn op diverse locaties al nulmetingen uitgevoerd en op locaties waar de juiste maatregelen zijn getroffen tegen bijvoorbeeld predatie (denk aan vossen die jonge vogeltjes opeten) worden goede resultaten geboekt. De zorg zit hem vooral in het feit dat nog steeds te weinig broedsel de vliegvlugheid bereikt.

Zuid-Hollands gedeputeerde Han Weber en Hans Kleij (programmadirecteur IODS) gingen in op IODS -maatregelen. IODS staat voor het programma Integrale Ontwikkeling Delft Schiedam en voorziet in natuur en recreatie om de aanleg van de A4 te compenseren. Zo is vrijdag (15 april) de laatste twintig van 100 hectare IODS-natuurcompensatie in de openbare verkoop gegaan. Binnenkort zal dit gebied worden ingericht voor weidevogelbeheer.

Poldercoördinatoren van belang
Voorzitter Annie Boekestijn van ANV Vockestaart stond met name stil bij de behaalde resultaten en bij het feit dat voor vogelbeheer de komende jaren 3 miljoen euro beschikbaar is. Zij benadrukte ook het belang van de poldercoördinatoren die het beheer afstemmen met de boer.

Ferry van der Lans, al vele jaren vrijwilliger bij Weidevogelwacht Midden-Delfland, liet de ontwikkelingen van broedsucces zien over de periode 1973–2015. Zowel per soort als per gebied lopen de ‘ups en downs’ erg uiteen. Hoofdprobleem is dat slechts een kwart van de broedparen succesvol is, voornamelijk door predatie en verstoring.

Melkveehouder van meer markten thuis
Floor Koornneef van Vogelbescherming Nederland haalde een aantal aansprekende voorbeeldprojecten aan waaruit blijkt dat een veehouder naast melkproducent ook natuur- en landschapsproducent is en daarvoor beloond moet worden. Een voorbeeldproject in Amstelland (NH) waar Vogelbescherming bij betrokken is laat zien hoe je stad en platteland met elkaar kunt verbinden via streekproducten en hoe een deel van de opbrengst van deze producten weer ten goede komt aan weidevogelbeheer.

weidevogelpact