Midden-Delfland Dag is dit jaar met nieuwe en oudere Schiedammers gevierd.

De Manifestgroep Schiedam Verwelkomt Vluchtelingen, stichting Meredia  Het Trefpunt, Vluchtelingwerk Schiedam en de Midden-Delfland Vereniging hadden dit uitje georganiseerd in de mooie omgeving van Schiedam. Zondag 20 juni was het immers Wereldvluchtelingendag.

‘Stipt om half negen vertrok de eerste groep van elf kinderen, vier jongeren en zes  volwassenen met de LIFE College bus naar de Belevenisboerderij Schieveen in Rotterdam. Daar werden de kinderen in workshops wegwijs gemaakt in wat er op een boerderij zoal gemaakt kan worden.

De volwassenen maakten een leerzame wandeling op het erf, in de kruidentuin en in de stal. Ook konden ze meekijken bij de workshops van de kinderen. Terwijl de kinderen zich daarna vermaakten in de speeltuin van de belevenisboerderij, hielden de ouders een gezellige koffiepauze met heerlijke taart.’

Na de officiële opening van de Midden-Delfland Dag stapten we op de bus naar het NME in Schiedam, waar de tweede groep van vijftien kinderen en 24 volwassenen per bus al naartoe was gebracht’, aldus Sandra van der Marel.

NME, Beleefpad en WIJland
Bij het NME (voluit: Natuur- en Milieu Educatie centrum) konden de kinderen meedoen aan diverse activiteiten. Zo moesten ze over een looppad van verschillende materialen met blote voeten lopen. Met name de modder had veel aantrekkingskracht! Ook konden ze onderzoeken welke beestjes er allemaal in een sloot zitten. Er stond een miniwaterzuiveringsinstallatie die slootwater omzette in drinkbaar water. Bij het NME werd een heerlijke lunch genuttigd, die door de deelnemers zelf was geregeld.

In groepjes van max. vier volwassenen vond het gezelschap daarna via het Beleefpad zijn weg naar speelpolder het WIJland. Onderweg deden ze opdrachten aan de hand van bordjes.

Waterpret
Om op het WIJland te komen lieten de meesten zich, met handbediening, door een veerpontje overzetten. Gretig werd er gebruik gemaakt van de vele speeltoestellen. De kinderen konden de aantrekkingskracht van het water niet weerstaan, en sprongen (gelukkig in hun ondergoed) in het water. Na zich iets opgewarmd te hebben aan het vuur en heerlijke muntthee, is de groep naar de tramhalte gelopen om na een vermoeiende maar supergezellige dag weer huiswaarts te keren.

Meer foto’s op Facebookpagina Manifestgroep, klik dan hier,
Of kijk op  MDV-Facebook, – Twitter en – Instagram.