De kop is eraf. De informatieavond voor de Midden-Delfland Dagen 2017 (17&18 juni) trok veel volk. Delfts stadsecoloog Diny Tubbing, kringloopboer Eric van der Kooij (‘Wij willen reuring’) en duurzame ondernemer Peter van der Ende vertelden breeduit over hun plannen.

Het thema van MDD2017 is ‘Boeren, Burgers en Buitenlui in Duurzaam Midden-Delfland’. Volgens voorzitter Koos Karssen van de organiserende Midden-Delfland Vereniging ligt de nadruk op het belang van een duurzame leefomgeving.

Stad&Land
Om de stad-land verbinding daarbij nog beter tot haar recht te laten komen, haken Delft, Schiedam, Westland, Den Haag, Rotterdam, Maassluis en Vlaardingen aan. De steden sluiten met eigen activiteiten en programma’s aan op de Midden-Delfland Dagen.

Gastsprekers inspireren
De drie gastsprekers gaven een inkijkje hoe je duurzaamheid kan toepassen en uitdragen in je eigen organisatie. Diny Tubbing vertelde hoe de gemeente Delft duurzaamheid bevordert en probeert samen met de bewoners de stad leefbaar en groen te maken. Denk aan wandelroutes langs duurzame projecten, het stimuleren van fiets en openbaar vervoer en het aanleggen van tuintjes voor het klimaat en de waterhuishouding (‘tegel eruit, groen erin’). Delft zet in op bewustwording en samenwerken. De gemeente heeft betrokken bedrijven en burgers nodig om haar duurzaamheidsdoelen te halen.

Melkveehouder Eric van der Kooij vangt vervuild water op en zuivert het voordat hij het op de sloten loost, op het dak van de stal liggen zonnepanelen en het grondwaterpeil in zijn weilanden wordt het jaar rond constant gehouden door een eigen irrigatiesysteem. Ook organiseert hij informatiedagen om scholieren zelf te laten uitvinden wat duurzaamheid is. Zijn motto: ‘Duurzaamheid moet je vooral doen’.

Daarna lichtte ondernemer Peter van der Ende toe hoe hij boerderij en informatiecentrum van de schaapskudde Vockestaert duurzaam maakt. Ook hij werkt daarbij samen met burgers en organisaties.

Tijd om te netwerken
Na de gastsprekers was het tijd voor de mensen van de aanwezige organisaties om te netwerken en informatie uit te wisselen over elkaars activiteiten en plannen. Daarbij keken zij ook naar mogelijkheden tot samenwerking en het aansluiten bij elkaars initiatieven en/of locatie.

Heeft u de informatieavond gemist? U kunt de presentaties hier terugkijken.
presentatie Diny Tubbing, Stadsecoloog Delft
presentatie Eric van der Kooij, Kringloopboer

Wilt u deelnemen aan de Midden-Delfland Dagen op zaterdag 17 en zondag 18 juni? Klik dan hier voor aanmelding of neem dan contact op met het secretariaat: secretariaat@middendelflandvereniging.nl