De weergoden waren de organisatie van de Midden-Delfland Dag op zaterdag 15 juni gelukkig goed gezind. De in de nacht en ochtend neergutsende regen stopte op tijd voor de opening bij de Wijnboerderij in de Vlaardingse Zuidbuurt.

Koos Karssen, voorzitter van de Midden-Delfland Vereniging, bracht er onder de eerste zon een champagnetoost uit samen met bestuurders van omliggende gemeenten en Natuurmonumenten. De muzikale noot was met het Groot Vlaardings Koor dik in orde. Later bezong o.a. het VillaVoice-kinderkoor met aanstekelijk enthousiasme de natuur.

Iedereen kreeg de gloednieuwe Boerderijenfietsroute door Midden-Delfland mee. ‘Een mooie aanwinst voor de liefhebbers van een fietsrondje met veel cultuurhistorie. De voor- en achtertuin van Vlaardingen’, twitterde wethouder Bart de Leede.  ‘Ons eigen groene hart’, onderstreepte burgemeester Marja van Bijsterveldt van Delft.

Gezellige drukte
Bij het Voedselbos Vlaardingen kon de dag niet stuk. Volgens Suzanne Stolk was het ‘volle bak’ bij de wildplukworkshop, boskeuken en rondleidingen. Kinderen konden een vogelhuisje timmeren bij Lieke Verhoeven van Staatsbosbeheer en het blotevoetenpad op.

Galerie van B bood de fraaie fototentoonstelling ‘De Vlaardingse Zuidbuurt als groene binnentuin’ van Tiny van der Meer en Mirjam Warnars, en ook keramiek van Ingrid Kruyssen. Ernaast was iedereen welkom bij de werkboerderij Nooitgedacht waar met o.a. verse tomatensoep aan de inwendige mens was gedacht. Bij Hoeve Avondrust was een informatie- en streekmarkt en trok schaapsherder Lex Thoen bekijks met zijn bordercollies die schapen én loopeenden samendreven. Bij Jan Huygen in de Ton in de prachtige tuin was het na een drukke dag met honderden (!) bezoekers heerlijk toeven op het terras in de zwoele zomeravond.

In Schipluiden op de Levende Buitenplaats van Op Hodenpijl en bij het bezoekerscentrum was het minstens zo gezellig. Een aantal ondernemers had helaas afgezegd voor de streekmarkt omdat ze het weer niet vertrouwde. De andere standhouders zorgden echter voor een prima sfeer. En ook Theetuin Santhee (dat o.a een stiltewandeling organiseerde), hoveniersbedrijf P. van der Eijk en keramiste Tineke van Gils hadden aanloop.

Net als in de Zuidbuurt droeg levende muziek bij aan een prima ambiance, m.m.v. Erik Kouwenberg, Ko Arkesteijn, de Free Academy Bigband en Ladies Choir Flower Sound. In het dorp was Museum Het Tramstation, met de tentoonstelling ‘Abtswoude, de grote veranderingen’, extra lang open. De tentoonstelling is tot eind dit jaar te zien.

Boerderijenfietsroute in bezoekerscentrum
De Boerderijenfietsroute was niet aan te slepen, zoveel vraag was er meteen naar het routeboekje gemaakt door Elly Janmaat, Frits van Ooststroom, Michel van Ruijven en Ceciel Sillevis. Voor een expositie van foto’s uit het boekje kan iedereen voorlopig terecht in het bezoekerscentrum (Tramkade 24b, Schipluiden, open elke dag behalve maandag tussen 10.00 en 17.00 uur).

De vereniging kijkt terug op een mooie dag met activiteiten op twee hoofdlocaties. Al was het ook open huis in het fraaie kerkje van ’t Woudt, organiseerde Natuurmonumenten vaartochten naar de Vlietlanden en was de Schiedamse Babbersmolen open met o.a. een inmaakexpert die demonstreerde hoe advocaat te maken.

Foto: Kees van der Linden