MDprijs Henk Groenendaal

Henk Groenendaal is onderscheiden met de Midden-Delflandprijs 2015. Hij krijgt deze bijzondere prijs toegekend voor zijn jarenlange en niet aflatende inzet voor tal van Midden-Delflandse organisaties.

Niet alleen verzorgt Henk Groenendaal uitvoering, techniek, teksten en foto’s van www.midden-delfland.net en www.mooidichtbij.nl, maar hij ondersteunt ook de sites van de Midden-Delfland Vereniging, de Midden-Delfland Dag, de Historische Vereniging Oud-Schipluiden, Museum Het Tramstation Schipluiden, en Midden-Delfland is Mensenwerk (inclusief lay-out en fotografie voor de Polderboekjes). Voor het Historisch Jaarboek Schipluiden schrijft hij artikelen en verzorgt hij de rubriek Midden-Delfland in Beeld met tekst en eigen foto’s.

Fotografie
Henk Groenendaal bedient zo ook de rubriek en het boek Twee gezichten van… Midden-Delfland. Verder schiet hij regelmatig foto’s voor de Midden-Delfkrant en andere media, of put hij daarvoor uit zijn schier onuitputtelijke beeldarchief. Recent speelde hij een rol bij het op de verenigingssite toegankelijk maken van alle oude nummers van de Midden-Delfkrant.

De prijs (een kunstwerkje bekroond met een kievit, van keramiste Tineke van Gils uit Schipluiden) werd uitgereikt tijdens de jaarvergadering van de Midden-Delfland Vereniging door voorzitter Marja van Bijsterveldt en Frits van Ooststroom. Zij vormden samen met Jan Robberegt (oud-wethouder van Vlaardingen en sinds kort bestuurslid van de vereniging) dit jaar de jury.

Midden-Delflandprijs
De Midden-Delflandprijs (F.W. van Ooststroomprijs) is in 1997 ingesteld door het bestuur van de Midden-Delfland Vereniging, bij het afscheid als bestuurslid van Frits van Ooststroom die vanaf de oprichting in 1977 de vereniging o.a. als secretaris/penningmeester heeft gediend. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan een persoon die zich heeft ingezet voor het behoud of verbetering van het Midden-Delflandgebied. De vorige winnaar was Jacques Moerman.