Extra onderzoek wordt gedaan naar de ingrijpende plannen voor spoorverdubbeling (van twee naar vier) tussen Delft en Schiedam. Opdrachtgever is de Landschapstafel BPL Midden-Delfland, ofwel de daarin samenwerkende omliggende gemeenten en organisaties als Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de Midden-Delfland Vereniging.

Delft, Rotterdam en Schiedam betalen elk € 15.000 mee aan het onderzoek, en de andere gemeenten en verder Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer elk € 5000. De vereniging draagt € 2000 bij, vertelde MDV-voorzitter Koos Karssen recent op de jaarlijkse algemene ledenvergadering.

Voor de Landschapstafel is een zorgvuldige landschappelijke inpassing voorwaarde om mee te werken aan de spoorverdubbeling waarvoor het spoor aan weerszijden zo’n twintig meter moet worden verbreed en fietspaden etc. verlegd. De ambitie is ‘een plus’ toe te voegen en dus het bestaande landschap te verbeteren. Ofwel een aanpak à la IODS, zoals het gebiedsgerichte programma heet waarmee naast de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam is geïnvesteerd in de kwaliteit van het gebied in en om Midden-Delfland.

IODS staat voor Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam. Anno 2024 staat het landschap daar dus weer onder druk vanwege de spoorplannen.

Vervolgonderzoek
Zich beroepend op het belang van verstedelijking en mobiliteit zet ProRail zich in voor een snel proces. Anders gezegd, de trein dendert door. De Landschapstafel heeft als reactie op de spoorplannen eind 2023 een voorstel (‘propositie’) gedaan. Dat wordt dus nu snel uitgewerkt door BoschSlabbers landschapsarchitecten om de kansen voor het landschap qua inpassing en compensatie in kaart te brengen.

De plannen voor een ongelijkvloerse vrije kruising midden in het Midden-Delflandgebied stuiten intussen op steeds grotere weerstand. De gemeente Delft, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de Midden-Delfland Vereniging hebben in overleggen met ProRail duidelijk gemaakt dat zij zo’n fly-over in Midden-Delfland niet aanvaardbaar vinden. Ook Natuurlijk Delfland en twee andere KNNV-afdelingen zien er niets in.

Foto: Hans Groeneveld

In het nieuws:

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je ook de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.