De herziene statuten van de Midden-Delfland Vereniging hebben het stempel van goedkeuring gekregen.

Volgens de oude regels moesten daarvoor bij de algemene ledenvergadering op 10 april ruim 2000 leden vóór stemmen. Dat redde de vereniging uiteraard niet. Daarom volgde een extra ALV op 24 april, met succes. Na een heldere presentatie door penningmeester Ron van Wijk, die vervolgens een aantal vragen vanuit de zaal soepel beantwoordde, werd bij handopsteken unaniem definitieve goedkeuring verleend. Achttien stemmen werden uitgebracht.

De statuten moeten nog worden ‘gepasseerd’ bij de notaris. Daarmee is dan deze klus geklaard door Ron van Wijk en secretaris Martin Visser.

Voornaamste wijzigingen
Aanpassingen aan bestaande wet- en regelgeving en dan met name de WBTR, Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, omdat de oude statuten niet voorzagen in regelingen over o.a. belet en tegenstrijdig belang.  Op een rijtje:

• Belet en ontstentenis: wat te doen als één of meerdere bestuursleden hun taken (tijdelijk) niet kunnen uitvoeren?
  • Tegenstrijdig belang: hoe te handelen als één of meer bestuursleden een mogelijk conflicterend belang hebben bij beslissingen
  • Het volledige bestuur heeft beslissingsbevoegdheid
  • Het gebruik van hedendaagse online communicatiemiddelen
  • Zittingstermijn van bestuursleden wordt gemaximaliseerd (vier jaar met 2x verlengingsmogelijkheid)
  • Het aantal bestuursleden is niet meer gemaximaliseerd, het minimumaantal blijft vijf (5)
  • Door de enorme ledengroei is het artikel stemming wijziging statuten aangepast. Vereiste tweederde van de leden aanwezig is bij ruim 3000 leden niet realistisch. Aangepast tot minimaal 50 leden.
  • Omdat de MDV een vereniging met ANBI-status is geldt dat bij ontbinding het saldo niet aan leden mag worden uitgekeerd, maar aan een andere (gerelateerde) ANBI-instelling
  • Bij artikel 2.2. zijn de doelstellingen van de vereniging (ook juridisch) krachtiger omschreven.

Foto ondertekening verslag extra ALV door notulist Lisa van Uffelen: Heleen Paalvast

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.