Een bezoek aan twee geroemde moestuinen stond eind september op de rol. De een bij een historische boerderij, de ander tussen en in kassen in alle historische soorten en maten.

Bijzondere plek
De dag begon regenachtig, maar dat weerhield de deelnemers niet om gewapend met regenjassen naar ‘t Woudt te komen. Bij de Hofwoning hadden Gemma en Annemiek de koffie klaar. Daarna was het de beurt aan Piet van der Eijk. De deelnemers kregen van hem een rondleiding door de boomgaard en de moestuin die al eeuwen op deze plek bestaat.

Het regende vragen en er werd druk aantekeningen gemaakt over hoe deze moestuin is opgezet en over de verzorging van de gewassen. ‘Iedereen genoot van dit prachtige plekje omzoomd door bloemenranden’, aldus Gemma, net als Annemiek vrijwilliger van de MDV-werkgroep Ledenactiviteiten die de excursie organiseerde.

Westlands Museum
Gelukkig ging het zonnetje schijnen toen de groep per fiets naar het Westlands Museum vertrok. Daar werd ze ontvangen en rondgeleid door een echte Westlandse oud-tuinder. Vol trots vertelde hij over het ontstaan van de tuinbouw in het Westland en de ontwikkeling van de kassen en de gewassen die er gekweekt werden. Voor velen een feest der herkenning, voor anderen een leerzame ervaring.

Na een ‘cursus veilen’ in de historische veilingzaal waar fanatiek op de knoppen werd gedrukt, fietsten de deelnemers weer naar huis. Het was een leuke middag!

Foto in druivenkas Westlands Museum: Hessel van Walderveen

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de vereniging steunen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, dat kan al vanaf € 5, klik vast hier.