Een nieuw themanummer van de Midden-Delfkrant is verschenen. De Midden-Delfland Vereniging wil hiermee een bijdrage leveren aan de discussie over de toekomst van het unieke poldergebied.

‘Hier mogen wij zeer trots op zijn’, aldus MDV-voorzitter Koos Karssen. ‘Hulde voor de vereniging en haar fantastische vrijwilligers’, aldus Delfts burgemeester Marja van Bijsterveldt op social media. Zij kreeg samen met Zuid-Hollands gedeputeerde Anne Koning vrijdag 15 september de allereerste exemplaren van de special aangeboden.

Pak melk
De groene idylle staat voor moeilijke keuzes, schrijft de redactie. In de full color uitgave komen vier van zulke dilemma’s aan bod. Het boerenlandschap staat onder druk. Wordt de kwaliteit van het gebied effectief beschermd? Midden-Delfland is voor de steden, maar ook van de steden? En moeten de randen van Midden-Delfland hard of zacht zijn?

Marja van Bijsterveldt zegt in een artikel dat zij ‘trots’ is op de kringloopboeren (48 van de ca. 55 Midden-Delflandse melkveehouders). Zij wijst op de rol van overheden om deze boeren te helpen door de verkoop van producten in omliggend stedelijk gebied te stimuleren. ‘Als consument koop je dan eigenlijk niet alleen een pak melk, maar ook rust, ruimte, biodiversiteit, water en klimaat.’

Landschapstafel
De vereniging staat sinds 1977 pal voor Midden-Delfland als groen kwaliteitsgebied, nu officieel een bijzonder (provinciaal) landschap. Dat stelt haar maar ook de bewoners, ondernemers en bestuurders voor keuzes voor de toekomst. ‘Een grote klus voor ons’, zegt Koos Karssen. ‘Oók omdat ik proef dat de Landschapstafel niet echt gezamenlijk wil of kan doorpakken.’ Meer menskracht en meer geld voor deze Landschapstafel, voorgezeten door Marja van Bijsterveldt, is daarom gewenst.

MDV-agenda
Brede samenwerking tussen overheden, organisaties en andere ‘stakeholders’ is ook geboden. De vereniging draagt haar steentje daar aan bij met de special. Op pagina 51 staat de MDV-agenda. Voor de verdere inhoud, klik hier.

Zij is verder van plan om open avonden te organiseren. Ook gemeenten, organisaties en andere verenigingen krijgen een uitnodiging daarvoor. Zij krijgen daarom kosteloos exemplaren van de special aangeboden. Voor meer informatie en eventuele exemplaren van de special, neem contact op via secretariaat@middendelflandvereniging.nl, 06-42105407 (bereikbaar op ma en woe).

Coverfoto: Annemiek van Adrichem

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik vast hier.