De Midden-Delfland Vereniging ondersteunt een noodkreet van bewoners langs de vaarten en vlieten in Midden-Delfland over de groeiende overlast van waterrecreanten.

Volgens de bewoners varen veel boten te hard, zijn (zeer) lawaaiig, er is sprake van overmatig drankgebruik en gebruik van heggen en bosjes als openbaar toilet. Dit gedrag neemt volgens hen toe doordat er niet genoeg wordt gecontroleerd.

In de ogen van de vereniging moet de kwaliteit van het Midden-Delfland overeind gehouden worden zodat iedereen ervan kan genieten. In hoeverre de coronamaatregelen het gedrag op het water in de hand werken is niet duidelijk, maar het onvoldoende aanbod van toiletgelegenheid zal meegespeeld hebben.

Maar als Midden-Delfland verliest aan kwaliteit, doordat oevers en nesten in het riet kapot gaan en met afval en tamelijk vieze toestanden op veel plaatsen, is actie noodzakelijk.

Handhaafbare regels
De vereniging sluit zich daarom aan bij de wens van het bewonersinitiatief alsmede vijf recreatie-ondernemers richting de gemeenten Maassluis, Westland en Midden-Delfland plus het Hoogheemraadschap van Delfland en Natuurmonumenten tot een éénduidige, handhaafbare set regels voor het water in Midden-Delfland.

Die regels moeten duidelijk gecommuniceerd worden, bijv. op welkomstborden langs álle vaarten in en naar het gebied wat hopelijk eenduidige handhaving vergemakkelijkt. Met een uniform reglement kunnen politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) integraal toezicht houden. ‘Iedereen moet het naar zijn of haar zin hebben en, juist in deze tijden van corona, fijn kunnen recreëren in ons mooie Midden-Delfland’, aldus voorzitter Koos Karssen.