De Midden-Delfland Vereniging maakt zich grote zorgen over de gevolgen voor het Midden-Delflandgebied van de verbreding van de A4. Nog geen 4,5 jaar na de opening van dit stuk snelweg is deze weguitbreiding volgens het ministerie van Infrastructuur alweer nodig!

De vereniging heeft een zienswijze ingediend waarin ze in de allereerste plaats nut en noodzaak van de uitbreiding van de weg ter discussie stelt. Door de coronamaatregelen is de automobiliteit door het thuiswerken al behoorlijk afgenomen. Daarnaast leidt verbreding volgens de rapporten tot nog meer autoverkeer, wat in tegenspraak is met het beleid van diezelfde rijksoverheid om juist automobiliteit terug te dringen door het stimuleren van o.a. openbaar vervoer en fietsmobiliteit.

Stikstof, CO2, fijnstof
De vereniging wijst diezelfde overheid ook op de tegenstelling tussen haar plannen om enerzijds minder stikstof, CO2 en fijnstof uit te stoten, terwijl anderzijds die uitstoot door het aantrekken van het autoverkeer door de uitbreiding van de A4 juist gaat toenemen.

‘In de rapporten worden de effecten van de weg ook veel te rooskleurig voorgesteld’, aldus bestuurslid Leo Heijdra en ’trekker’ van de werkgroep Ruimte. ‘Zo wordt in de berekeningen uitgegaan van effecten bij een maximumsnelheid van 100 km per uur. De praktijk wijst echter uit dat er veel harder wordt gereden waardoor de werkelijke effecten veel groter zijn.’
De vereniging pleit daarom voor meer meten van de daadwerkelijke effecten én voor invoering van trajectcontrole op het stuk A4 door Midden-Delfland, net als op de A20 en A13 bij Rotterdam. Door trajectcontrole houden automobilisten zich aan de maximumsnelheid waardoor de effecten op de omgeving geringer zijn.

Herrie
Door de toename van het autoverkeer door de verbreding krijgt een fors stuk van het stiltegebied en het weidevogelgebied in Midden-Delfland met meer herrie te maken. Leo Heijdra: ‘Het ministerie vindt dit acceptabel! Wij vrezen daarnaast dat het sluipverkeer door Midden-Delfland fors toeneemt omdat de Ketheltunnel bij Schiedam/Vlaardingen niet wordt verbreed waardoor nog meer filevorming gaat optreden.’

Bijzonder Provinciaal Landschap
Al deze negatieve effecten staan haaks op de aanwijzing door de provincie van het Midden-Delfland als Bijzonder Provinciaal Landschap. Daarin is immers het belang van het gebied voor de regio Rotterdam – Den Haag, en haar 2 miljoen inwoners aangegeven als groene long en ontspannings- en recreatiegebied.

De vereniging roept de minister op haar besluit te heroverwegen. Mocht onverhoopt de weguitbreiding worden doorgezet, zullen concretere afspraken gemaakt moeten worden over hoe de negatieve effecten op Midden-Delfland gecompenseerd worden, zoals is gebeurd bij de aanleg van de verlengde A4 in het kader van het Integraal Ontwikkelingsplan Delft Schiedam (IODS).

Klik hier voor de brief over de zienswijze.

In het nieuws: