Voor de aanpassing van de N223 bij ’t Woudt verdwijnen liefst 169 bomen. De Midden-Delfland Vereniging en de Bomenstichting willen er bomen terug zien en hebben een bezwaarschrift ingediend tegen de verleende kapvergunning.

Een boomloze Woudseweg, je moet er niet aan denken. ‘De bewoners van ’t Woudt en de Woudsepolder kijken straks uit op een weg die zonder bomen kaal in het landschap ligt en storend zichtbaar is door het vele vrachtverkeer. Ingepakt in groen is de weg ook minder te horen’, betoogt Piet van der Eijk, lid van de MDV-werkgroep Bomen en contactpersoon van de Bomenstichting.

Bomen in de polders
Werkgroeplid Michel van Ruijven: ‘Er hebben in de polders altijd bomen gestaan en er zijn altijd weidevogels geweest, en ook predatoren van weidevogels. Dat de weidevogelstand sterk terugloopt, wat wij ook betreuren, komt niet door de bomen maar heeft andere oorzaken.’ De bomen verstoren ook niet de openheid van de polder. Onder de kronen door kun je vanuit de Woudse polder nog steeds naar de Klaas Engelbrechtspolder kijken en omgekeerd.

Verder ervaren fietsers en andere weggebruikers de bomen aan de buitenzijde van het tracé als bescherming en richting tijdens hun reis. En om de klimaatdoelstellingen te halen zijn bomen juist een troef.

De twee bomenexperts zouden hun bezwaar mondeling toelichten bij de bezwaarschriftencommissie Midden-Delfland. Dat gebeurde schriftelijk want ook deze bijeenkomst is door de gemeente vanwege de coronacrisis geschrapt.

In het nieuws:
https://issuu.com/wlmedia/docs/md-2020-03-19 uit De SchakelMiddenDelfland p. 9
(WOS-tv-item van 30 januari m.m.v. Piet van der Eijk en Heleen Paalvast)
https://issuu.com/wlmedia/docs/md-2020-01-23 uit De SchakelMiddenDelfland p. 6