Bewoners van Schipluiden worden steeds strijdvaardiger om de laatste negen elzen aan de Dorpsstraat te redden. Ondanks breed verzet houden de gemeente en het Hoogheemraadschap van Delfland vast aan het rooien van de prachtige karakteristieke bomen. De Midden-Delfland Vereniging,  de Bomenstichting, de Historische Vereniging Oud-Schipluiden en stichting Midden-Delfland is Mensenwerk aarzelen niet om zonodig de rechter in de arm te nemen tegen de dreigende kap.

Alsof het niet goedschiks kan. Met die gedachte doen de organisaties een dringend beroep op de gemeenteraad van Midden-Delfland die begin maart vergadert. Zij stuitten alsmaar op het college van B & W dat de kap onvermijdelijk noemt gezien de werkwijze van de aannemer. Alternatieve oplossingen brachten andere nadelen met zich mee, heet het.

‘Bijna alle bomen aan de Dorpsstraat en de Vlaardingsekade zijn al weg voor de kadeverbetering van de Gaag tegen overstromingsgevaar. De laatste negen elzen staan nu op de nominatie’, aldus MDV-lid en bomenkenner Michel van Ruijven. Voor de monumentale Dorpskerk zou het een heel kaal en kil gezicht worden als ze weg zijn. Het kerkbestuur is ook al in de pen geklommen en stuurde een brief aan het college.

Bovendien is aan de bewoners eerder toegezegd dat de gezonde elzen behouden konden worden. ‘De bomen zijn beeldbepalend voor de entree van het dorp. Kap zou de dorpskern van Schipluiden een blote billen aangezicht geven, zoals nu verderop al het geval is.’

Kap zou ook in strijd zijn met de eigen groene en Cittaslow-doelstellingen van de gemeente.

Centenkwestie
De organisaties twijfelen op basis van onderzoek van een geotechnisch expert aan de technische noodzaak om de overgebleven elzen langs het water te rooien. De indruk is dat er simpelweg is gekozen voor de goedkoopste werkwijze en partijen hier ‘krampachtig’ aan vasthouden. De kostenafwegingen en argumenten van de gemeente voor de kap zijn niet openbaar, transparantie in deze kwestie ontbreekt.

Dat er gelijkwaardige bomen teruggeplant worden, zoals het college stelt, is dubieus. Het zullen altijd  kleinere bomen zijn die decennia nodig zullen hebben om het huidige volume van de elzen te krijgen.

Foto: Michel van Ruijven

In het nieuws:
https://issuu.com/wlmedia/docs/md-2021-02-25 (artikel in de SchakelMidden-Delfland van 25 februari, p.11)