Vrijwilligers gingen najaar 2016 op zoek naar waardevolle bomen in de polders van Midden-Delfland. Deze inventarisatie leverde een schat aan foto’s én verhalen op. Reden voor de Historische Vereniging Oud-Schipluiden voor een tentoonstelling die tot eind maart 2019 te zien is in Museum Het Tramstation in Schipluiden.

Bomeninventarisatie
Het begon met een verzoek van de gemeente Midden-Delfland aan de Midden-Delfland Vereniging. Met hulp van KNNV Delfland, stichting Midden-Delfland is Mensenwerk en de Bomenstichting volgde een uitgebreide bomeninventarisatie.

Birgit Slee: ‘Het was een pittige maar wel heel leuke klus, juist ook omdat je contact kreeg met de bewoners. Zij konden bijzondere verhalen vertellen. Ik leerde zoveel enthousiaste mensen kennen die oprecht trots zijn op hun boom of bomen, zeker als er een historie aan vastzit. Soms kwam via ouders een fotoboek met vroegere foto’s tevoorschijn.’

December 2017 kreeg de gemeente alle gegevens overhandigd.  Juni jl. verscheen een prachtig bomenboek, te koop via o.a de vereniging. In september onder strakblauwe lucht volgde een fietsexcursie langs deze kanjers van bomen.

Tentoonstelling
De Historische Vereniging Oud-Schipluiden laat zich nu ook niet onbetuigd met een uitgebreide expositie. De bezoekers worden meegenomen in boeiende bomenverhalen uit heden en verleden. De kastelen en buitenplaatsen hadden uitgebreide tuinen en boomgaarden. Bij boerderijen en langs polderwegen stonden vroeger veel knotwilgen. Het hout werd door boeren gebruikt in ovens en kachels, voor gereedschap en hekken. Reeds in de IJzertijd werd dit hout al voor de bouw van woningen gebruikt.

In Den Hoorn stonden vier houtzaagmolens, waar veel bomen werden verwerkt. Op de tentoonstelling kun je nog sporen van lokale houtbewerking bekijken. Tevens hangen er bomenschilderijen.

Ook is een vitrine ingericht door Birgit Slee. Zij voelt zich haar hele leven een bomenmens. ‘Van jongsaf aan heb ik een passie voor bomen en daardoor ook een opmerkzaam en soms waakzaam oog. Ik vind het werkelijk een groot plezier en geniet alle seizoenen. Ook in de winter, want dan is de vorm in hun silhouet zo duidelijk te zien. Wat is er nu mooier dan het zonlicht door boombladeren te zien schijnen, het ruisen van blad en tak te horen in ons Hollandse klimaat, met je handen de bast te voelen. Het natuurgeluk staat zo dichtbij. Voor iedereen ook te ervaren in Het Tramstation!’
De openingstijden van het museum zijn woensdag, zaterdag en de eerste zondag van de maand van 14.00-16.00 uur.

Foto: Martin Visser