Stemmen gaan weer op tegen de verbreding van de A4 tussen Delft en Schiedam. Tot instemming van de Midden-Delfland Vereniging, die afgelopen zomer een van de 222 (!) zienswijzes tegen het plan indiende.

Wethouder Frank ten Have van de gemeente Midden-Delfland blaast de discussie nieuw leven in via een bericht op Linkedin op vrijdag 20 januari. Die dag precies een jaar geleden deed de Raad van State een uitspraak over een wegproject bij Arnhem. Daardoor werd het Tracébesluit voor de A4-verbreding uitgesteld.

Duurstbetaalde parkeerplaatsen van Nederland
Een jaar verder, met een nieuw kabinet én een klimaatakkoord, pleit de wethouder voor afstel. Hij  geeft 5 redenen om het plan definitief te laten vervallen. Een ervan gaat over de betere doorstroming door de verbreding. Maar bij de Ketheltunnel wordt niet verbreed en de files zullen, mede door het filevermijdingssysteem in de tunnel, volgens de wethouder alleen maar groter worden: ‘Daarmee creëren we de duurstbetaalde parkeerplaatsen van Nederland’.

De te verwachten geluidstoename in het stiltegebied Midden-Delfland is een andere reden, naast grotere verkeersonveiligheid en nog meer sluipverkeer.

In de Midden-Delfkrant van september vorig jaar scheef Hans Groeneveld van de werkgroep Ruimte een rake column (Áfspraak is afspraak. Of niet?) langs de lijnen van de MDV-zienswijze. Tot grote tevredenheid van Henk Tetteroo, lid van de vereniging en actief voor Stichting Batavier (Bewaking Afspraken Tracébesluit A4).

Steun
Frank ten Have kreeg instemmende reacties op zijn post (‘Goede zet’, ‘beter ten halve gekeerd’ en ‘helemaal mee eens’). Toegegeven, hij had eerder zijn vinger kunnen opsteken. Maar de kritiek op het onzalige verbredingsplan  is terecht en meer dan welkom. Het nieuwe kabinet Rutte 4 en de Tweede Kamer kunnen nog terugkomen op de plannen.

Foto: Hans Groeneveld