In de Schiedamse Kerkbuurt waan je je allesbehalve in de stad. Een mooi plekje dat vorig jaar aan het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland is toegevoegd.

Maar een gebied ook dat door ontwikkelingen rondom onder grote druk staat. De Midden-Delfland Vereniging heeft het college van B & W en de gemeenteraad van Schiedam daarom in een brief gevraagd om een breed ontwikkelingsplan voor deze driehoek tussen de Kerkweg, de Joppelaan en de spoorlijn Schiedam-Delft.

Groene wig
De Kerkbuurt is een groene wig, die vanuit het open gebied van Midden-Delfland de gebouwde omgeving van Schiedam insteekt. ‘De Poldervaart, het resterende groen eromheen en de wandel- en fietsroutes zijn essentieel voor de verbinding tussen stad en land in dit deel van Midden-Delfland’, staat in de brief. Bovendien is de driehoek landschappelijk en cultuurhistorisch van grote waarde.

Het is ook een kwetsbaar gebied met in het westen de stadswijken van Schiedam die tot op zo’n 100 meter zijn genaderd en in het oosten het Rotterdamse bedrijventerrein Noord-West.

Ontwikkelingen
Op dit kleine stukje Schiedam speelt al langer van alles. Een delegatie vanuit de vereniging bracht onlangs een bezoek en sprak enkele mensen achter een buurt(burger)initiatief voor de herinrichting van de openbare ruimte tussen de Jacobuskerk en de verenigingsgebouwen aan de overkant van de Kerkweg.

Daarnaast zijn er plannen voor woningbouw en voor verdubbeling van de spoorlijn. Ook speelt de hoge verkeersdruk op de Kerkweg door sluipverkeer tussen Schiedam en Delft. Voor fietsers vanaf de Joppelaan is het onoverzichtelijk en dus gevaarlijk om de Kerkweg op te rijden. Verder is sprake van hoge parkeerdruk langs de Kerkweg.

Toekomstplan
Met de brief aan college en raad wil de Midden-Delfland Vereniging voorkomen dat al die zaken afzonderlijk los van elkaar worden aangepakt. Zij vraagt juist om een veelomvattend toekomstplan. ‘Geen sectorale aanpak dus, maar een integraal ontwikkelingsplan’, aldus de brief.

Gezien het feit dat de Kerkbuurt tot het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland behoort, lijkt het logisch om de gebiedsvisie van de Landschapstafel BPL Midden-Delfland, die ook door Schiedam is onderschreven, als uitgangspunt te nemen, staat verder in de brief.

Klik hier om de volledige brief te downloaden en te lezen. Klik hier voor een kaart om in te zoomen op de Kerkbuurt.

In het nieuws:
https://schie.nu/nieuws/15059/natuurfanaten-vrezen-teloorgang-kethelse-kerkbuurt (incl. tv-item mmv Wim van der Eijk en Hans Groeneveld nms MDV)