‘Met fantastische, donkergrijze wolkenluchten en een mooie najaarszon doorkruisten we de Dorppolder, langs en over tijdelijk neergelegde bruggetjes. Wat je zag was gras, veel gras, en verder slechts een paar schapen en overvliegende ganzen. Een kenner onder ons hoorde de roep van wulpen. Iedereen was onder de indruk van de ruimte en weidsheid van het landschap.’

Zo enthousiast zijn het MDV-wandelgroepje* en een aantal (andere) MDV-vrijwilligers over het nieuwste vliegende wandelpad in Midden-Delfland. Deze tijdelijke wandelpaden zijn een initiatief van ANV Vockestaert. Ze gaan veelal over boerenland, waar je normaal gesproken niet komt.

Van donderdag 3 tot en met zondag 27 november werd dit nieuwste pad opengesteld. Een route van ongeveer 10 km over zowel openbare wegen als boerenland in de Dorppolder (Schipluiden), met de drie boeren Arnold van Adrichem, John van Winden en Corné van Leeuwen dit keer als gastheer, door een deel van hun weiland beschikbaar te stellen om over te wandelen. Een uitgelezen en zeldzame gelegenheid om ‘zomaar’ het boerenland op te kunnen.

De wandelaars gingen woensdag 16 november op pad, vol verwachting en nieuwsgierig naar de normaal niet toegankelijke Dorppolder.

‘Na de Dorppolder ging het verder over de laan langs de Beeldenkas om uit te komen op de graskade langs de Vlaardingervaart. Hier kwamen we voor het eerst wat andere wandelaars tegen en ook weer een groepje schapen. Met de Trambrug en molen Korpershoek vóór ons liepen we terug naar Schipluiden. Na tweeënhalf uur belandden we bij Het Raadhuis voor een lekkere kop koffie en een prima lunch. Het was een mooie wandeling, en er is weer heel wat bijgepraat. Goede tip: houd ze in de gaten, die Vliegende Wandelpaden, en wees er op tijd bij. Check de website van Vockestaert!’

Foto: Ceciel Sillevis

*Iedereen is welkom bij het MDV-wandelgroepje! Heb je zin, stuur een mail naar secretariaat@middendelflandvereniging.nl of c.sillevis@aacee.nl. Zij houden dan je via de whatsapp-groep op de hoogte. Formule is: wil je wandelen dan zet je een bericht in de groepsapp, wil je mee dan meld je dat. Iedereen kan het initiatief nemen, er is geen centrale organisatie of coördinator. Niet-leden zijn ook van harte welkom. Ben je niet zo goed in het bedenken of organiseren, dan wacht je af tot iemand een wandeling aanbiedt. Doorgaans wordt geput uit de 50 Ommetjes in Midden-Delfland (3 tot 9 kilometer), makkelijk en handig maar geen must.