De MDV-stadsbijeenkomst op maandag 13 maart voor bewoners van Rijswijk/Rijswijk Buiten was een schot in de roos. Nog nooit trok een thema-avond zoveel bezoekers.

Heel waarschijnlijk had de opkomst ook iets te maken met de locatie: het gloednieuwe Van der Valk Hotel Delft A4. Magchelina van der Valk-Möller en Rob van der Valk toonden zich de perfecte gastvrouw en gastheer.

Ruimte
Niet vreemd dus dat Koos Karssen vol trots de avond inleidde. Als voorzitter vertelde hij over doel en activiteiten van de Midden-Delfland Vereniging, bijvoorbeeld over de belangrijke waakhondfunctie van de werkgroep Ruimte. Die volgt allerlei ruimtelijke ontwikkelingen op de voet en met een kritische blik. Zoals de uitbreidingsplannen van Rotterdam The Hague Airport (RTHA).

Magchelina van der Valk-Möller kreeg daarna het woord. Zij wil met het hotel de gastvrije toegangspoort tot Midden-Delfland zijn. Met het MDV Partnerschap, vertelde zij ook, willen zij en haar man, voor zover mogelijk, iets terug kunnen doen.

Na de pauze pakte Elly Herbschleb, biologe, actief als natuurgids bij IVN Delft en al ruim 40 jaar woonachtig in Rijswijk, uit met een uitgebreide presentatie over het groen in haar woonplaats. Het ene na de andere mooie ‘plaatje’ liet ze zien van de landgoederenzone (o.a. Overvoorde, Don Bosco, Te Werve, Cromvliet), het Elsenburgerbos en het Wilhelminapark met daarin de natuurtuin.

Platform Groen in Rijswijk
Er zijn ook zorgwekkende ontwikkelingen, zoals de uitbreiding van het tennispark Welgelegen. Niet voor niets vertelde Elly dat het Platform Groen in Rijswijk waakzaam is en alert erop om natuur op de kaart te zetten. ‘De gemeente heeft er oog voor, maar het kan altijd beter.’

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd!

In het nieuws: