Een serie wandelroutes uit de periode 2004-2007 is onlangs compleet vernieuwd en nu online te vinden en te downloaden. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken? Een blik achter de schermen.

Leden van de MDV-werkgroep Paden begonnen in 2004 met het bedenken en beschrijven van middellange wandelroutes in Midden-Delfland. Dit resulteerde in drie mapjes van elk zes routes. Het werd een handelsmerk van de Midden-Delfland Vereniging: duidelijk beschreven routes op een kaartje, met achtergrondinformatie en foto’s, uitgegeven in mooi drukwerk.

Digitaal
Tegenwoordig kiezen we liever voor digitaal. Dat maakt het eenvoudiger om beschrijvingen en kaarten actueel te houden. Het bedenken en beschrijven van routes is een intensieve klus. Daar sta je niet altijd bij stil als gebruiker, dus laten we de schijnwerper eens richten op de bedenkers en makers.

De hoofdrolspelers van de update van 15 Middellange wandelingen in Midden-Delfland zijn Peter Arkesteijn en Jan Tukker. Aart van Dijk hielp mee met het ‘nalopen’. De bedenkers indertijd waren Frits van Ooststroom, Eef Boeve en Hein van Bohemen.

Deze makers/bedenkers kennen het gebied goed. Daarvoor gaan ze er vaak op uit. Daarnaast wordt de kaart goed bestudeerd. Het vergt de nodige creativiteit om paden, wegen en kades op elkaar aan te laten sluiten, binnen een gesteld aantal kilometers. Daarbij wordt gekeken of je in een route bijv. een Boerenpad kunt opnemen (pad dwars door boerenland) of een pontje (altijd een aantrekkelijke onderbreking tijdens een wandeling).

Onderweg
Dan komt het zoeken naar informatie over ‘onderweg te zien’. Wat valt er bijv. te vertellen over (sporen in) het landschap, een molen, een sluis, een boerderij. Vaak gebruikte bronnen zijn artikelen van de Historische Vereniging Oud-Schipluiden, de  ‘polderboekjes’ van Stichting Midden-Delfland is Mensenwerk en ook de portalsite Midden-Delfland.

Als de route is bedacht, de bezienswaardigheden zijn beschreven en foto’s gemaakt of verzameld, komt de volgende klus: routes ‘trekken’ op de kaart. Dat gebeurt met behulp van Wandelnet.nl en/of Afstandmeten.nl. Dat levert een fraaie routekaart op, met precies het aantal kilometers en de juiste wandelknooppuntnummers.

En dan is het weer een volgende stap om alle punten van de wetenswaardigheden in de kaart te plaatsen. Een secuur karweitje.

Daarna volgt het controleren: wéér het veld in. Klopt de verwijzing naar de wandelknooppunten, ligt dat bruggetje er nog, zijn er obstructies in de route ontstaan, is er nog iets anders waarover verteld kan worden, misschien toch nog een betere foto van die boerderij, enz.

Vervolgens weer een rondje tekstcorrecties. Ceciel Sillevis: ‘Zijn we er dan? Ja, ik geloof het wel. Nee, nog niet helemaal.’

Controle
Controle van de routes gaat het hele jaar door! Nadat correcties en aanpassingen zijn doorgevoerd in het tekstbestand en/of de kaart wordt het oude bestand op de website vervangen door een nieuw.

‘Het is, kortom, een proces dat nooit stopt! Maar het zorgt ervoor dat we wandelaars met zo correct mogelijke informatie op pad laten gaan. Mocht je onderweg toch – figuurlijk – tegen iets aanlopen, dan zijn de makers en bedenkers dankbaar voor terugmelding en passen we de route(informatie) aan’, aldus Ceciel.

‘Resultaat zien? Klik hierBehalve de 15 Middellange wandelingen vind je er ook fiets-, skate- en kanoroutes. Een simpele klik op de betreffende onderwerpen volstaat.’

Kaartvoorbeeld van Wandelnet.nl: Ceciel Sillevis

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd!