De Vlaardingse Zuidbuurt is gelukkig weer open voor wandelaars en andere recreanten.

Eind augustus was de Zuidbuurt een paar dagen volledig afgesloten vanwege de aanleg van de Blankenburgverbinding. De werkzaamheden zijn afgerond, maar in de loop van volgend jaar zal zo’n stremming nogmaals nodig zijn.

Na lang aandringen van de werkgroep Paden van de Midden-Delfland Vereniging zijn door Rijkswaterstaat markeringen geregeld voor de omleidingen voor wandelaars voor de verbinding tussen de knooppunten 21 (bij Maassluis), 75 (in het Oeverbos), 26 (in Vlaardingen), en de verbinding tussen de knooppunten 76 (in de Aalkeetbinnenpolder) en 75. Wie niet bekend is in dit fraaie gebied, kan daar met de MDV-wandelroutes toch zijn/haar weg vinden!

Krabbepark
Vanaf september gaat de gemeente Vlaardingen samen met Staatsbosbeheer aan de slag met een opknapbeurt van het Krabbepark, het bos- en recreatiegebied rond de Krabbeplas. Zo kapt Staatsbosbeheer zieke essen en dunt bosvakken uit. Het park blijft wel open maar paden langs bosvakken waar gewerkt wordt (tot medio november), zullen tijdelijk afgesloten worden. Vanaf najaar 2021 komen – stapje voor stapje, aldus SBB-boswachter Lisa Wassenaar – duurzame gevarieerde boomsoorten, struiken en kruiden terug in het park.
In de loop van de komende twee jaar komt er een tunneltje onder de metrolijn voor een wandel- en fietsverbinding tussen de Krabbeplas en het Oeverbos, en komt er rond de Krabbeplas een extra wandel- en fietspad. Deze opknapbeurt maakt deel uit van het project Nieuw-Waterland, een groot herinrichtingsproject rond het Blankenburgtracé. Voor meer info, klik hier.
Het Krabbepark is naar Staatsbosbeheer verwacht in het najaar van 2022 klaar.

Foto: Albert Tieken